مسترتشخیص- احتمالاً تاکنون اصطلاح آب‌بندی در مورد خودروهای صفرکیلومتر به گوشتان خورده است. این اصطلاح به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که راننده خودروی نو باید مدنظر داشته باشد تا پیشرانه و دیگر قطعات برای استفاده‌های طولانی‌مدت آماده شوند.

 آب‌بندی خودرو برای سلامت موتور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ضروری است و در این فرایند قطعات مختلف خودرو به‌آرامی با هم هماهنگ‌تر می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، آب‌بندی موتورهای صفر بدین منظور انجام می‌گیرد که تا مدتی قطعات خودرو با فشار کم کار کنند و این درنهایت به کارکردی بهینه منجر می‌شود.

روش صحیح آب‌بندی خودروهای صفرکیلومتر

هرچند خیلی‌ها بر این باورند که به علت دقت بالایی که در ساخت موتور خودروهای جدید وجود دارد دیگر نیازی به آب‌بندی نیست و فقط خودروهای قدیمی به آب‌بندی نیاز دارند، ولی آب‌بندی صحیح موتور موجب دوام و کارکرد بهتر آن در درازمدت شده و در هزار کیلومتر اول بسیار مهم است خصوصاً در کشورمان که اکثر خودروها همچنان از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنند و بروز نیستند.

پیشرانه

آب‌بندی خودروی نو تا کارکرد 1000 کیلومتر باید انجام گیرد اما دراین‌بین در 350 کیلومتر اول باید بیشتر مراعات خودرو را کرد. برای آب‌بندی ابتدایی باید دور موتور را بین 2000 تا 3500 rpm نگه دارید و به پیشرانه فشار وارد نکنید. همچنین بهتر است د این حالت خودرو خالی باشد.

 همچنین رانندگی در دور بالا به‌صورت پیوسته ممکن است به خودرو فشار وارد کند، پس سعی کنید گاهی در دور پایین رانندگی کنید تا ماشین فرصت استراحت داشته باشد. 

سپس تا 800 کیلومتر بعدی باید دور موتور زیر 4500 دور بر دقیقه نگه داشته شود؛ همچنین نباید خودرو درجا کار کند و ضروری است که موتور در مدت‌زمان کمی در دور آرام به فعالیت خود ادامه دهد. در همین حال بهتر است در 800 کیلومتر ابتدایی، در ترافیک سنگین رانندگی نکنید.

در دوره آب‌بندی، موتور خودرو باید با سرعت‌های مختلفی کار کند و مسیرهای طولانی پیموده شود زیرا در این دوره پیشرانه باید به دمای مطلوب رسیده و برای مدتی در این دما به فعالیت خود ادامه بدهد. البته باید توجه داشت که در این حالت باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد.

سیستم ترمز

سیستم ترمز خودروهای صفرکیلومتر مانند لنت‌ها و دیسک‌ها نیازی به آب‌بندی ندارند، اما روی سطح آن‌ها یک لایه محافظ نازک قرارگرفته که پس از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوبی به خود می‌گیرند. 

به همین خاطر بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت‌های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار وارد نکنید. همچنین در مسیرهای پرپیچ‌وخم و جاده‌های ناهموار با دقت و احتیاط رانندگی کنید و سرعت‌ را بالا نبرید.

روغن‌موتور

نکته بسیار مهم در آب‌بندی خودرو، تعویض روغن پس از طی مسافتی در حدود 1000 کیلومتر است زیرا این روغن پر از براده‌های ریز فلزات است. 

به دلیل این‌که قطعات پیشرانه به یکدیگر ساییده می‌شوند و روغن توسط پمپ روغن در قطعات متحرک موتور مرتباً در حال چرخش است، پس از مدتی به براده‌های ریز فلز ناشی از قطعات نوی موتور وارد روغن می‌شود و در صورت عدم تعویض می‌تواند به پیشرانه آسیب بزند؛ اما بعد از مدت کوتاهی که از کارکرد خودرو می‌گذرد، قطعات موتور مانند رینگ‌ها، بلبرینگ‌ها و میل‌لنگ تا حدودی صیقلی شده و دیگر این براده‌ها وارد جریان سیال روغن نمی‌شوند.

دیگر موارد

در دوران آب‌بندی و زمانی که مسافت طی شده زیر هزار کیلومتر است، بعدازاینکه خودرو را روشن می‌کنید، سریعاً حرکت را آغاز نکنید و اجازه بدهید پیشرانه برای مدت کوتاهی در حدود یک دقیقه گرم شود. همچنین به‌طور منظم مایعات خودرو را چک کنید زیرا ممکن است در 1000 کیلومتر اول آب رادیاتور کم شود و خودرو نشتی مایعات داشته باشد.

نکات مهم برای آب‌بندی خودروهای صفرکیلومتر

به‌طورکلی، برای آب‌بندی خودروی نو موارد زیر را در نظر داشته باشید تا عمر مفید قطعات مختلف خودرو افزایش پیدا کرده و بعداً دچار دردسر نشوید:

  • پس از روشن کردن خودرو از گاز دادن بیش‌ازحد خودداری کنید
  • طی دوره آب‌بندی دور موتور را زیر 3,500 rpm نگه دارید
  • از ترمزهای شدید و ناگهانی پرهیز کنید
  • از شتاب گیری‌های شدید و ناگهانی خودداری کنید
  • از تردد در جاده‌های پیچ‌درپیچ، شیب‌دار و گل‌آلود خودداری کنید
  • از بکسل کردن خودروهای دیگر پرهیز کنید
  • برای مدت طولانی با سرعت یکنواخت رانندگی نکنید
  • از معکوس دادن‌های شدید و افزایش ناگهانی دور موتور پرهیز کنید

منبع: چرخان