خرید خودروهای تصادفی ترمیم شده که کاهش قیمت داشته‌اند و در عین حال از ایمنی و شرایطی مناسب برخوردرند بعضا می‌تواند گزینه‌ای منطقی و به صرفه باشد.

خرید خودروهای تصادفی، تعمیر غیر اصولی و در نهایت فروش آنها به عنوان خودروی سالم و رنگ‌نخورده یکی از معضلات عمده بازار خرید و فروش خودرو در ایران است که به تجارتی غیرقانونی و پرسود تبدیل شده است. در حال حاضر ترفند‌ها و شیوه‌های ترمیم خودرو به قدری پیشرفته شده که بعضا تنها توسط  متخصصان حرفه‌ای قابل تشخیص است. البته گاهی شدت تصادف‌ها و آسیب‌ها به اندازه‌ای نیست که خودرو را غیرایمن و غیرقابل خرید کند.

بنابراین خرید خودروهای تصادفی ترمیم شده که کاهش قیمت داشته‌اند و در عین حال از ایمنی و شرایطی مناسب برخوردرند بعضا می‌تواند گزینه‌ای منطقی و به صرفه باشد. به ویژه برای خرید خودروهای خارجی که قیمت بالایی دارند. رنگ‌شدگی‌ها، ترمیم فرورفتگی‌های سطحی و تعویض گلگیر از جمله این موارد است.

آسیب دیدگی شاسی و ستون خودرو
در یک تصادف رانندگی، بخش‌هایی چون بدنه، سازه اتاق یا شاسی، اجزای سیستم تعلیق و اکسل‌ها احتمال بیشترین آسیب را دارند و بعد از تعمیر هم باید مورد بازدید قرار بگیرند. اهمیت سالم نبودن شاسی در حدی‌ است که خود به تنهایی می‌تواند عامل محکمی در انصراف از خرید یک خودروی کارکرده تلقی شود. اگر شاسی خودرو دچار آسیب باشد، شاسی‌کشی اصولی هم اگر بتواند خودرو را به فرم اولیه خود بازگرداند، ایمنی و استحکام خودرو هرگز به حالت پیشین خود برنمی‌گردد. آسیب دیدن شاسی بر روی کیفیت سواری به خصوص در استفاده طولانی مدت تاثیر مستقیم می‌گذارد. سیستم تعلیق نیز، سیستمی کاملا وابسته به شاسی خودرو است چرا‌ که اجزای آن ‌روی اتاق قرار می‌گیرند و قرارگیری اجزا در موقعیت درست، وابستگی مستقیمی به فرم صحیح اتاق دارد. اگر شاسی قابل ترمیم نباشد یا باید تعویض شود و یا اینکه کلا خودرو اسقاط شود. اگرچه آسیب شاسی خودرو، کاهش شدید قیمت آن را به همراه دارد، اما توصیه می‌شود از خرید خودروهای تصادفی که در بخش شاسی دچار آسیب شده‌اند خودداری کنید.

آسیب دیدگی سقف خودرو
اگر سقف خودرو آسیب دیده باشد، به این معنی است که احتمالا خودرو قبلا چپ شده است. خودرویی که دارای سابقه‌ چپ‌شدگی است به هیچ وجه ارزش خریداری ندارد چرا که روی کیفیت سواری، جلوبندی و تنظیم فرمان، سر و صدای داخل اتاق و همچنین هماهنگی در درز‌ها و کلاف‌های در و سایر قسمت‌ها اثر می‌گذارد. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچکترین ضربه، به راحتی تغییر شکل می‌دهد. اگر خودرویی کوچکترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستون‌های سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر می‌کند. آسیب‌دیدگی سقف می‌تواند ناشی از سقوط اجسام سنگین هم باشد. البته وجود فرورفتگی‌های جزئی در سقف و ستون که عموما ناشی از برخورد سنگ‌ریزه‌ها به خودرو است چندان جای نگرانی ندارد.

خودروی تصادفی با قطعات تعویض‌شده
به طور کلی تعویض قطعات به نسبت تعمیر، ترمیم و بازسازی خودروی تصادفی ایمنی بیشتری به خودرو بازمی‌گرداند. قطعات قابل تعویض بدنه و کابین مانند کاپوت، درب‌های خودرو، صندوق، رکاب، سپر... و لولای اتصال آن‌ها، در مقایسه با شاسی، ستون و سقف اهمیت کمتری دارند. تعویض این قطعات تاثیر منفی چندانی بر ظاهر و کیفیت سواری خودرو ندارند. با این حال به ایمنی خودرویی که مثلا چند در آن عوض شده باید شک کرد چون احتمالا تصادف سنگین تجربه کرده است. تعویض سقف، شاسی و اتاق خودرو همانطور که ذکر شد، نشان‌دهنده تصادف‌های شدید و یا چپگی خودرو است که ریسک بالایی به همراه دارد.

متقاضیان خرید خودروهای تصادفی، این خودروها را ترمیم می‌کنند و به خریدارن خودروهای دست دوم می‌فروشند. بنابراین نسبت به خسارات وارده به خودرو و میزان افت قیمت آن آگاهی کامل دارند و باید خسارات را در تعیین قیمت خودرو لحاظ می‌کنند. اینجا دیگر اختیار با خریدار است که  وارد معامله بشود یا نه. اما مشکل زمانی است که خودروی تصادفی به عنوان خودروی سالم و بدون رنگ به مشتری غالب می‌شود. بنابراین همواره کارشناس باید خودرو را بررسی و قیمت واقعی آن را تعیین کند.