مسترتشخیص- شیشه، عضو مهمی در بدنه خودرو است که قطعات داخل کابین و سرنشینان را در برابر صدا، اشعه ماورا بنفش، خاک، سرما، گرما، باد و باران محافظت میکند. همچنین این وسیله، کمک بزرگی به راننده برای دید درست و پیشگیری از هر گونه حادثه و تصادف است.
کیفیت ساخت شیشه خودرو و استفاده درست از نوع مناسب برای بخشهای مختلف یک وسیله نقلیه، تاثیر مستقیمی در ایمنی و همچنین آسایش راننده و سرنشینان دارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که پیش از انتخاب و خرید این قطعه شفاف به شکل، ابعاد، سلامت، کاربرد و از همه مهمتر ضریب ایمنی آن توجه کنید؛ همچنین توجه داشته باشید که شیشه ماشین خط و خش، حباب و برآمدگی نداشته باشد.
اهمیت ایمنی در شیشه خودرو
در گذشته، تنها از شیشههای معمولی برای انواع خودروها استفاده میشد که بسیار خطرناک بودند و شکستهشدن آنها تحت هر عنوانی (مخصوصا تصادف) به سرنشینان آسیبهای جدی میرساند؛ زیرا نوع معمولی بسیار ضعیف بوده و به سرعت خرد میشدند. در همچین شرایطی، بحث ایمنی در این قطعه حساس مطرح شد و برای نصب آن از چسب نئوپرن و لاستیک در دورتادور این قطعه حساس استفاده شد. در سال ۱۹۹۹ هنری فورد، تکنولوژی جدیدی را تحت عنوان شیشه لمینت با هدف بالابردن امنیت خودرو مطرح کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. در نتیجه خلق نسل جدید این قطعه، شرکت فورد شروع به تولید تمام محصولات خود با لمینت کرد و این موضوع، سرآغازی برای رواج اهمیت استفاده از آن شد.
انواع شیشه خودرو
شیشههای ماشین دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در سایزها و شکلهای متفاوت عرضه میشوند؛ دلیل اصلی طراحی متفاوت این قطعه، نوع کاربرد و درصد ایمنی آنها است. این قطعه مهم شفاف به صورت کلی در چهار نوع دستهبندی میشود که در ادامه شرح میدهیم:
۱- شیشه خودرو مجهز به لایه P.V.B
P.V.B مخفف کلمه Polyvinyl Butyral است که به صورت دو لایه روی هر دو سطح شیشه قرار میگیرد. مهمترین ویژگی این لایهها، امنیت بالایی است که در برابر نیروهای خارجی برای خودرو فراهم میکنند.
لایه ایمنی P.V.B در برابر ضربهها مقاوم بوده و زمانی که شیشه ماشین در معرض شکستگی قرار میگیرد؛ خردههای آن به صورت یکپارچه در کنار هم قرار گرفته و فرو نمیریزند تا آسیبی به سرنشینان نرسد. جذب درصد بالایی از اشعه فرابنفش و امکان ترمیم پس از ترکخوردن از دیگر مزیتهای این قطعه با لایه P.V.B است.
نکته: قسمت بالایی شیشههای جلو با هدف جلوگیری از تابش نور آفتاب به چشم و صورت راننده، کمی تیره طراحی میشوند.
۲. شیشههای جانبی و عقب خودرو
به طور معمول شیشههای غیر از بخش جلویی خودرو، لایه P.V.B ندارند؛ اما دارای استحکام نسبتا مناسبی هستند. این نوع بهگونهای طراحی شدهاند که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشینان ماشین، خردههای آن پس از شکستگی خاصیت برندگی نداشته باشند.
۳.شیشههای دودی خودرو
در بیشتر خودروهای لوکس و اسپرت با هدف زیبایی و جذب اشعه فرابنفش از شیشههای دودی استفاده میشود؛ زیرا اشعه مادون قرمز به مرور زمان باعث آسیبرسیدن به قطعات داخل کابین ماشین (رنگپریدگی و ترکخوردگی) میشود.
نکته: امکان دودیکردن شیشهها، بر روی هر مدل خودرویی توسط خود راننده امکانپذیر است و به راحتی انجام میشود.
منبع: اتوگلس
دیدگاه خود را بنویسید