پژو، (به فرانسوی: Peugeot) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۱۰ توسط خانوادهٔ پژو جهت ساخت آسیابهای قهوه، در شهر فرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد ولی ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. و جز اولین کمپانی های خودروسازی دنیا می باشد.
امروزه شرکت پژو از زیرمجموعههای گروه پیاسای محسوب میشود و همچنان بهعنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا بهشمار میآید.
در نامگذاری مدلهای خودروهای شرکت پژو، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. برای نمونه در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازهٔ خودرو را نشان میدهد؛ بنابراین، مدل ۵۰۴ از ۲۰۶ بزرگتر و قدیمیتر است. البته این مورد استثناهایی دارد؛ بهطور مثال مدل ۳۰۹ قبل از مدل ۳۰۶ تولید شدهاست.
پژو در نامگذاری مدلهایش، سبک خاصی دارد و از فرمول X0Y استفاده میکند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو، بکار میرود؛ یعنی هرچه رقم، بالاتر باشد، مدل خودرو، جدیدتر است. در نتیجه بر پایه این فرمول، پژو ۴۰۶، بزرگتر و جدیدتر از پژو ۲۰۸ میباشد. البته این قاعده نامگذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو ۳۰۹ پیش از پژو ۳۰۶ تولید شدهاست. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ اسدبلیو است، که اندازهای در حدود یک پژو ۴۰وای دارد.
این رویه نامگذاری، در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل پژو ۲۰۱ آغاز شد. تمام مدلهای پژو ۱۰۱ تا پژو ۹۰۹ این شرکت بهعنوان نامهای تجاری مختص پژو ثبت شدهاند. اما شرکتهای دیگر نیز محصولاتی با نامهایی مشابه محصولات این شرکت داشتند، که برخی از آنها مانند: پورشه ۹۰۱ که به پورشه ۹۱۱ تغییر نام داد و برخی دیگر مانند مدلهایی از فراری، که همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود ۰ در وسط نامهای این مدلها، فلسفهای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است، که بر روی یک صفحه، در جلوی خودروهای اولیه این شرکت ظاهر میشدند و سوراخ هندل این خودروها، با این صفر یکجا قرار میگرفت. البته پژو قصد دارد که نامگذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آینده، در پیش گیرد و این رویه را، با نامگذاری مدل مفهومی (نمایشی) خود، به نام پژو ۴۰۰۲ آغاز کرد.
نخستین نشانواره پژو که در آن از طرح شیر استفاده شده بود، برای تیغه ارهها و وسایل استیلی این شرکت، طراحی شد. در سال ۱۸۵۰ برای اولین بار، لوگوی شیر برای شرکت برادران پژو دیده شد. در سال ۱۸۵۸ لوگو بهطور رسمی ثبت شد.
سال ۱۸۸۹ سال مهمی برای کارخانهٔ پژو بود، چراکه اولین اتومبیل با نام پژو را راهی بازار نمود: یک اتومبیل ۳چرخه پژو طراحیشده توسط آرمان پژو.
در این زمان شیر مربوط به لوگو بر روی سایر محصولات کارخانهٔ پژو نشان داده میشد، اما بین سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۵ لوگوی شیر بر روی ماشینهای تولیدی مشاهده نمیشد و برای مارکگذاری این ماشینها از عنوان پژو اتومبیل بر روی رادیاتور خودروها استفاده میگشت. بین سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ عکس شیر و پیکان بر روی مدل پژو لیون که توسط برادران پژو تولید شدهبود، ظاهر شد.
اما لوگوی اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ بهعنوان لوگوی جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، بر روی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد. شیری که بر روی ۲ پای عقب خود بلند شدهبود و یادآور نشان نظامیِ «فرانش کنته» (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود.
دیدگاه خود را بنویسید