به گزارش مسترتشخیص، استفاده از فیک‌اگزوز در طراحی ری‌را برقی به مهم‌ترین چالش نمایشگاه تحول صنعت خودرو تبدیل شد. موضوعی که واکنش تند ایران خودرو را به دنبال داشت. بنا بر ادعای این خودروساز، طرح اگزوزهای پشت خودرو صرفاً به دلیل حفظ استایل و ظاهر اسپرت ری‌را به کار رفته است. ایران خودرو همچنین با اشاره به استفاده از فیک‌اگزوز در شرکت‌های بزرگ خارجی، این طرح را متناسب با طراحی‌های روز جهان می‌داند.

اما در این زمینه اشاره به چند نکته حائز اهمیت است.

ابتدا اینکه طراحی اگزوز فیک برای خودروهای بنزینی و هیبریدی جهت حفظ زیبایی امر مرسومی است و نه خودروهای برقی که هیچ‌گونه آلایندگی‌ای ندارند.

از سوی دیگر، در خودروهایی همچون BMW i4 یا پورشه تایکان که تمام‌برقی هستند، از دیفیوزر سپر عقب برای خروج راحت‌تر هوای چرخ‌ها استفاده شده که طراحی آن شبیه به اگزوز است و طرح اگزوز پلاستیکی ری‎‌رای ایران‌خودرو هیچ شباهتی به این دیفیوزرها ندارد.

همچنین برخی از خودروسازان خارجی جهت اسپرت نشان‌دادن محصولات برقی خود، اسپیکرهایی داخل خودرو استفاده می‌کنند که صدای اگزوز از آن پخش شود و عابران پیاده و سایر خودروها متوجه حرکت آن‌ها باشند؛ اما این به معنی استفاده از اگزوزهای ساده ایران‌خودرو که تفاوتی با نسخه بنزینی یا برچسب ندارد، نیست.

در این بین، مدیران ایران خودرو هم بارها به استفاده از یک پلتفرم مشترک برای هر دو نسخه تأکید کرده‌اند که بر این اساس باید گفت نمایش اگزوز در سپر عقب ریرای برقی صرفاً به دلیل کاهش هزینه‌هاست و نه حتی برای حفظ ظاهر اسپرت. به‌ویژه آنکه نگاهی به زوایای دیگر ری‌را نشانی از یک خودروی اسپرت ندارد و محصول جدید ایران‌خودرو کپی‌ و ملقمه‌ای ناشیانه از محصولاتی نظیر پژو 2008، لاماری و دیگر خودروهای چینی است.

ایران خودرو در حالی از حاشیه ایجاد شده برای اشتباه در طراحی اگزوز محصول برقی خود نهایت استفاده تبلیغاتی را برد که پس از چندین سال، حتی نتوانسته نسخه بنزینی آن را روانه باز کند؛ حال مشخص نیست این خودروساز در نبود زیرساخت‌هایی همچون جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی، چگونه می‌خواهد ریرای تمام‌الکتریک را به تولید انبوه برساند؟

منبع: تجارت نیوز