مسترتشخیص- افزایش بهای تمام شده خودروهای داخلی سبب شده قیمت قطعات یدکی آنها در بازار نیز رشد قابل توجهی را تجربه کند. رشدی که البته خوروسازان علت اصلی آن را بالا رفتن نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو عنوان میکنند. حال این پرسش مطرح است که در بازار پر نوسان قیمت لوازم و قطعات خودرویی، گرانترین قطعات خودرویی کداماند و چگونه میتوان کیفیت خوب و بد آن را به واسطه قیمتها تشخیص داد؟
از طرفی تحریمهای اعمالی بر تولیدات قطعهسازان نیز تاثیر گذاشته و حجم قطعات یدکی تولید شده توسط آنها کاهش قابلتوجهی داشته است. این کاهش تولید بهصورتی است که اصلا دور از انتظار نیست که تعمیرکار خودرو شما را چندین هفته نگهداشته تا بتواند نسخه اصل و باکیفیت قطعه موردنظر خودرو شما را پیدا کند؛ چرا که قطعات و لوازم یدکی اصلی و با کیفیت خودروها نایاب و گران بوده و به میزان کافی در دسترس نیست.
علاوهبر افزایش قیمت، حجم بالای خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب در بازار نیز سبب شده تا نرخ بازگشت خودروها به تعمیرگاه افزایش یابد که متاسفانه در بازار فعلی تشخیص قطعات تقلبی از اصل بسیار دشوار و کاملا محتمل است که خودرو شما بعد از گذشت مدت کوتاهی از تعمیر با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و مجددا به دلیل استفاده از قطعات تقلبی به تعمیرگاه بازگردانده شود.
گران شدن قطعات و لوازم یدکی خودرو همواره یکی از دغدغههای اصلی اقشار کمتر برخوردار جامعه بوده و بهعلاوه وفور لوازم یدکی تقلبی و بیکیفیت در بازار نیز نگرانی آنها را چند برابر کرده است. هرچند مسئولین مدعیاند که در حدود ۲۰ درصد از بازار فعلی لوازم یدکی را قطعات بیکیفیت و تقلبی پر کرده اما بررسیها نشان میدهد میزان لوازم یدکی تقلبی موجود در بازار بسیار بیشتر از درصد مذکور است. بهنحوی که حتی تعمیرکاران نیز در یافتن قطعات اصلی مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید افزایش قیمت لوازم یدکی و سرویسهای تعمیر خودرو سبب شده که سرقت خودروهای ایرانی نیز نسبتبه گذشته افزایش یابد. در حال حاضر حتی سرقت لاستیک و باتری خودروها برای سارقان بهصرفه است.
علاوهبر افزایش قیمت و کمیاب بودن لوازم یدکی اصلی، رشد نرخ ارز و بالا رفتن دستمزد تعمیرکاران نیز سبب شده که هزینه تعمیر یک خودرو به یک دغدغه اساسی تبدیل شود.
پرهزینه ترین قطعات خودرو
هرچند اجرت تعمیر در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت بوده و برندهای مختلف لوازم یدکی تولیدی خود را برچسبهای قیمتی متفاوتی ارائه میکنند اما در شرایط فعلی اگر خودرو شما نیاز به یک تعمیر اساسی داشته باشد، باید حداقل هزینه قابل توجهی را صرف تعمیر خودرویتان کنید.
احتمالا برای شما نیز سوال شده است که در این حالت قطعات پرهزینه خودرو کداماند؟
پاسخ این سوال ارتباط مستقیمی با مدل و کارخانه سازنده خودرو شما دارد. اما به طور کلی در خصوص خودروهای تولید داخل لوازم یدکی موتور مانند سرسیلندر، شاتون پیستون، رینگ پیستون، میل لنگ از گرانترین قطعات خودرویی محسوب شده که هزینه تعمیر آنها قابل توجه است.
بهعنوان نمونه یک سرسیلندر تولید داخل مناسب برای خودرو پژو ۴۰۵ و قابل استفاده برای تمامی خودروهای موتور XU7 (موتور ۱۸۰۰) در حال حاضر قیمتی حدود دو میلیون و سیصد تا دو میلیون و پانصد هزار تومان دارد که البته باید به هزینه قطعه، اجرت تعمیرکار و هزینههای احتمالی همچون خراب بودن قطعات کناری یا تعمیر و وارسی آنها هم در نظر گرفت. قیمت دیسک و صفحه پژو هم که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.
بهعلاوه اکثر قطعات ظاهری خودروها نیز از برچسب قیمتی بالایی برخورداراند. این قطعات که معمولاً سپر و چراغهای خودرو (مهشکن و چراغهای ترمز، فلاشرها و ..) را شامل میشود در معرض آسیب بیشتری بوده و در عین حال گرانتر هستند.
به عنوان نمونه هزینه مربوط به کاسه چراغ خودرو سمند که از دو قطعه تشکیل شده در مرداد 99 برای هر قطعه ۲۰۰ هزار تومان بوده و در مجموع تعویض چراغ و کاسه چراغ مدلهای مختلف خودرو سمند در حدود ۴۰۰ هزار تومان خرج دارد. در خصوص سپر خودرو، نیز ارزانترین مدلی که شما در حال حاضر میتوانید در بازار پیدا کنید، از برچسب قیمتی حداقل ۴۰۰ هزار تومان برخوردار است. بهعلاوه عموماً سپر جلو خودروها نیز گرانتر از سپر عقب بوده و بهدلیل وفور سپر بیکیفیت یافتن یک نمونه رضایتبخش که از کیفیت خوبی برخوردار باشد دشوار است.
مالکان خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک برخوردارند نیز باید دقت بیشتری در نگهداری خودرو خود خرج کنند چراکه قیمت لوازم یدکی و قطعات موردنیاز برای تعمیر گیربکسهای اتوماتیک قابل توجه است.
علاوهبر موارد یاد شده به این نکته هم باید توجه کنید که اجرت استاد مکانیک به خصوص در مواقعی که موتور خودرو به تعمیر اساسی نیاز دارد بالا است. این هزینهها در خصوص خودروهای وارداتی بهمراتب بیشتر بوده و با توجه به نرخ دلار تغییر میکند. قطعات بسیاری از خودروهای وارداتی در کشور ما موجود نبوده و از طریق کشورهای همسایه وارد میشود و همین موضوع سبب میشود هزینه نهایی تعمیر که شامل هزینه قطعه و اجرت استاد مکانیک میشود بسته به نرخ روز دلار تغییر کند.
برخی از قطعات خودرو نیز در همان ابتدا ایجاد مشکل نیازمند تعمیر شدن هستند در غیر اینصورت ممکن است جان راننده و سرنشینان به خطر افتاده یا آسیب نهایی که به خودرو وارد میشود بسیار پرهزینهتر باشد. بهعنوان نمونه اگر خودرو شما دچار نشتی روغن باشد، مخزن آب آن خالی شود و یا حتی سیستم ترمزگیری کارایی لازم را نداشته باشد مراجعه به تعمیرگاه باید در سریعترین زمان ممکن صورت پذیرد، چه آن قطعه ارزان و چه از جمله گرانترین قطعات خودرویی باشد، باید در اسرع وقت تعمیر و یا تعویض شود.
در پایان به شما توصیه میکنیم که در صورت ایجاد مشکل برای خودرویتان حتما به تعمیرگاه مطمئن مراجعه کرده و مطمئن شوید که از قطعات اصل در خودروی شما استفاده میشود. در حال حاضر و با توجه به وضعیت کنونی بازار خودرو و لوازم یدکی در صورت اتلاف وقت به طور قطع هزینه تعمیر خودرویتان افزایش خواهد یافت.
منبع: خودرو45
دیدگاه خود را بنویسید