به گزارش مسترتشخیص، مکث موتور مانند روال سابق پیست داخل مجموعه کارخانه ماموت را در اختیار خبرنگاران قرار داد تا بتوانند کراس اوور تیارا را بررسی کنند. خودرو تیارا یک کراس اوور هفت نفره سایز متوسط خانوادگی بوده که مکث موتور فعلا نسخه هفت نفره این خودرو را رونمایی کرده و به احتمال زیاد این خودرو را با همین چیدمان صندلی به بازار عرضه می کند. البته ممکن است تصمیم شرکت پس از برگزاری کارکلینیک های متعدد تغییر کند و این کراس اوور را به صورت پنج نفره به بازار عرضه کند.
طراحی ظاهری
خودرو تیارا مکث موتور استایل ظاهری شکیل و جذابی را در نمای جلو به نمایش می گذارد. این خودرو دارای چراغهایی بزرگ و یک تکه بوده که گرافیک درونی جذابی دارند که از دو طرف جلوپنجره بزرگ این خودرو را احاطه کرده اند. داخل جلوپنجره خطوط کرومی رنگ عمودی قرار داشته که زیبایی تیارا در این قسمت را بیشتر کرده اند. در میان جلوپنجره نیز لوگوی مکث موتور دیده می شود. در دو گوشه سپر جلو ورودی های هوای مصنوعی را مشاهده می کنیم که یک تریم قرمز درون آن اجرا شده است.
نمای جانبی تارا نشان دهنده طول زیاد و فاصله بین دو محور کشیده این خودروست. تارا دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۷۸۸، ۱۸۷۵ و ۱۷۳۰ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن ۲۸۱۵ میلی متر است. همین فاصله بین دو محور زیاد این خودرو باعث شده که کابین این خودرو به نسبت رقبا بزرگتر و جادارتر باشد و امکان نصب سه ردیف صندلی درون کابین آن فراهم شده است. تیارا مکث موتور نمای جانبی ساده ای داشته و یک خط شخصیت کم عمق از بالای چراغ عقب آغاز شده و تا درب جلو امتداد یافته است.
نمای عقب تیارا طراحی هماهنگی با نمای جلو داشته و گرافیک چراغ ها جذاب به نظر می رسند. چراغ ها به صورت جدا از هم طراحی شده و به وسیله یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. در قسمت پایین سپر عقب هم یک دیفیوزر ساده طراحی شده که در دو طرف آن دو خروجی اگزوز مصنوعی قرار داشته و خروجی اگزوز اصلی به صورت تکی در پشت سپر پنهان شده است.
طراحی داخلی
مکث موتور تیارا کابین مدرن و به نسبت با کیفیتی دارد. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار داشته که گرافیک آن در سه مدل مختلف قابل تنظیم است. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان D شکل قرار دارد که روی آن کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. جنس رویه داشبورد پلاستیک نسبتا نرم بوده که طرحی شبه چرم دارد.
در قسمت میانی داشبورد هم شاهد استفاده از تریم مشکی پیانویی به همراه یک پارچه بافتدار هستیم که زیبایی داخل کابین این خودرو را بیشتر کرده اند. میان داشبورد یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم مالتی مدیا قرار دارد که برخی کلیدهای میانبر آن در کنسول میانی در اطراف شیفتر دنده تعبیه شده اند. در تونل میانی داشبورد، پنل دیجیتالی با یک نمایشگر کوچک برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع دستی این خودرو فراهم شده است. در همین قسمت شاهد استفاده از تریم مشکی پیانویی و تریم نقره ای هستیم در اطراف شیفتر دنده مکانیکی گیربکس اتوماتیک این خودرو هستیم.
صندلی ها دارای تودوزی چرم مصنوعی با رد دوخت نارنجی رنگ بوده که کیفیت مناسبی دارند. صندلی های ردیف دوم ضمن امکان حرکت به صورت ریلی، قابلیت تنظیم زاویه پشتی هم دارند که به کمک این قابلیت می توان فضای پا برای ردیف دوم و سوم را به صورت دلخواه تنظیم کرد.
ضمن اینکه صندلی های ردیف دوم و سوم امکان تا شدن هم دارند تا فضای بار بیشتری برای این خودرو فراهم شود. در ردیف دوم یک دریچه برای سیستم تهویه و دو خروجی USB هم برای سرنشینان تعبیه شده است. نکته مثبت کابین تیارا وجود سانروف پانورامیک برقی بوده که فضای کابین را لوکستر و جذابتر جلوه می دهد. با توجه به فاصله بین دو محور زیاد، فضای پا در هر سه ردیف مناسب به نظر می رسد. اگر صندلی ردیف دوم را تنظیم کنید، در ردیف سوم حتی امکان نشستن افراد بزرگسال هم وجود دارد.
مشخصات فنی
مکث تیارا مانند عمده خودروهای چینی رقیب از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره می برد. این موتور قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی آن به کمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این مشخصات برای کراس اووری خانوادگی با وزن خالص ۱۶۰۰ کیلوگرمی تقریبا مناسب به نظر می رسد.
البته نباید انتظار سواری اسپرت و شتاب خیره کننده از مکث تیارا داشت. بلکه هدف توسعه این خودرو کابین جادار و سواری راحت برای هفت سرنشین بوده است.
تجربه رانندگی
سطح پیست تست کارخانه ماموت، با موزاییک پوشانده شده بود. تصور می کردیم که این مورد روی کیفیت سواری تیارا تاثیر منفی داشته باشد. اما تعلیق عملکرد خوبی را از خود نشان داد و ناهمواری های سطح مسیر را به خوبی جذب می کرد.
عملکرد موتور و گیربکس با توجه به وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی تیارا و وجود دو سرنشین داخل کابین بسیار مناسب بود. همانطور که تصور می کردیم از مکث تیارا نباید انتظار یک کراس اوور اسپرت را داشت، بلکه تمرکز اصلی در راحتی سواری درون شهری و جاده ای بوده و اگر چنین توقعی از این خودرو داشته باشید، اصلا شما را ناامید نمی کند. با توجه به استاندارد نبودن شیب پیست و سطح روسازی پیست ماموت، اما شتابی در حدود ۱۴ ثانیه با مکث تیارا توسط اصحاب رسانه ثبت شد که قطعا در صورت تست در شرایط بهتر، نتیجه بهتر خواهد بود.
با توجه به ابعاد بزرگ بدنه و فاصله بین دو محور زیاد، رولینگ بدنه در پیچ ها و مانورهای ناگهانی کاملا کنترل شده و معقول بود. عملکرد ترمز هم کاملا رضایتبخش بود و به خوبی از پس متوقف کردن این کراس اوور هفت نفره بر می آمد. فرمان D شکل هم عملکرد دقیقی از خود نشان می داد و امکان تنظیم آن در سه مد اسپرت، نرمال و راحت وجود دارد. ورود صدای موتور به داخل کابین حتی در دورهای بالا بسیار کم بوده و به آرامش حاکم در داخل کابین لطمه ای نمی زند.
تجهیزات ایمنی و رفاهی
مکث موتور قصد دارد که تیارا را در یک نسخه به بازار عرضه کند. تیارا از نظر تجهیزات ایمنی خودروی کاملی بوده و دارای کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایش نقاط کور، دوربین ثبت وقایع، دوربین دید ۳۶۰ درجه، اتوهلد، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری و کنترل کشش است.
تیارا در زمینه تجهیزات رفاهی هم دست پر به میدان آمده و دارای یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی در پشت فرمان، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی سیستم مالتی مدیا در میان داشبورد، سانروف پانورامیک، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت، گرمکن صندلی های جلو، درب برقی فضای بار، سیستم تهویه مطبوع دستی دیجیتال با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و سنسور نور است.
مکث موتور هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده، اما تصور ما بر این بوده که قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان خواهد داشت.
منبع: خودرو پلاس
دیدگاه خود را بنویسید