مسترتشخیص- در اوایل دهه 1390 و همزمان با خداحافظی وانت پیکان (باردو) از خط تولید، شرکت ایران خودرو وانت دیگری را با نام آریسان معرفی نمود.
چهره آریسان که بیشباهت به چهره پژو پارس نیست، برگ برندهای بود که وانت باردو آنرا نداشت. فضای داخلی آریسان، جادارتر و شیکتر از وانت باردو بود و حتی برخی اجزای داشبورد، کاملا شما را به یاد پژو پارس داشبورد جدید میانداخت که در فاصله سالهای 92 و 93 تولیدش شروع شده بود.
البته سیستم تهویه آریسان، برخلاف پژو پارس، از نوع دستی است. رودریهای آریسان از پژو 405 و غربیلک فرمان نیز از سمند کپی برداری شدهاند. نکات منفی و مثبت متعددی در وانت آریسان وجود دارد؛ از نکات مثبت آن میتوان به قرارگیری کپسول گاز در قسمت زیرین محفظه بار اشاره کرد چراکه با این روش جایگذاری، تمامی فضای بار در اختیارتان هست در صورتیکه در وانت باردو، کپسول گاز اجبارا باید در قسمت بار قرار میگرفت.
نکات منفی آریسان
از نکات منفی آریسان نیز میتوان با قراردادن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد، اشاره کرد که فضای زیادی را از سرنشین کناری، میگرفت. همچنین تعلیق آریسان در قسمت عقب، همانند اکثر وانتهای بازار کشورمان، از نوع فنر شمشی است و یعنی در زمانی که بارگیری نمیکنید، باید منتظر تکانهای نسبتا شدید و سواری خشکی باشید.
استحکام شاسی و ضعف در ساختار آن، یکی دیگر از مشکلات آریسان بود طوریکه اگر باری فراتر از ظرفیت این خودرو را روی آن میگذاشتید، احتمال دو تکه شدن شاسی خودرو وجود داشت. البته این مشکل در نسخههای بعدی آریسان برطرف شد اما در ذهن خریداران آریسان برای همیشه باقی ماند! وانت آریسان از همان پیشرانه وانت باردو بهره میبرد. البته اگه کاپوت آریسان را بالا بزنید متوجه اضافهشدن کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان میشوید که نشان میدهد آریسان حداقل در این دو مورد، مزیتهای بیشتری نسبت به وانت باردو دارد. همچنین سایز رادیاتور آریسان نیز اندکی بزرگتر از رادیاتور باردوست.
آپشنهای مثبت وانت آریسان
اما حالا که صحبت از آپشنها شد باید بگوییم که علاوه به کولر برقی و فرمان هیدرولیک، در این خودرو میتوانید شیشه بالابر برقی، قفل مرکزی و دو عدد ایربگ نیز پیدا کنید که هیچکدام از این موارد، در وانت باردو وجود خارجی نداشتند! وانت آریسان در ابتدا هم نسخه بنزینی و هم نسخه دوگانهسوز داشت اما نسخه بنزینی آن خیلی زود از خط تولید کنار رفت. وانت آریسان از موتور بهبودیافته OHV G2 با استاندارد یورو4 بهره گرفته و اعدادی که برای قدرت و گشتاور و شتاب و سرعتش در جدول زیر مشاهده میکنید، مربوط به حالت بنزینی آن است چراکه در حالت گاز، خروجی موتور کاهش یافته و قدرتش به 73 اسببخار (13 واحد کاهش) و گشتاورش نیز به 128 نیوتنمتر (12 واحد کاهش) میرسد. به همین دلیل نیز حداکثر سرعت آریسان در حالت گاز، حدود 145 کیلومتر برساعت و شتاب صفرتاصدش نیز تقریبا 14 ثانیه است.
منبع: باما
دیدگاه خود را بنویسید