مسترتشخیص- فردریک سیمز، مهندس مکانیک و طراح خودرو در سال ۱۹۰۱ تصمیم گرفت حیاط خانه همسایهاش را با خودرو خود خراب کند. فردریک آهن تکههایی که در اختیار داشت را جلو خودرو چسباند و با تمام قدرت پا را روی پدال گاز گذاشت و به سمت حیاط خانه همسایه حرکت کرد. سیمز بعد از تمام شدن کارش متوجه شد که جلو خودرو بسیار کمتر از چیزی که تصور میکرده خراب شده است بنابراین ایده قرارگیری صفحهای در جلو خودرو برای حفاظت از آن را در کارگاه طراحیاش عملی کرد که آن وسیله اولین سپر ساخته شده از جنس فلز و سرب بود.
با گذشت زمان سپرهای پلاستیکی با وزن کمتر طراحی شدند تا از وزن خودرو کم کنند. سپرهای فلزی علاوه بر سنگینی زمان زیادی برای ساخت میگرفتند همچنین این قطعات سنگین در برخورد با افراد یا اجسام سبب آسیب جدی به آن میشدند. از سویی دیگر سپرهای فلزی انعطاف پذیری نداشتند و ضربات وارد شده را جذب نمیکردند. همین دلایل سبب شد که فکر تغییر جنس سپر در ذهن طراحان خودرو نقش ببندد. البته سپرهای پلاستیکی نیز خالی از ایراد نبودند اگرچه این قطعات وزن خودرو را کم میکردند اما قادر به تحمل ضربات شدید نبودند. پیشرفت تکنولوژی اجزای مختلف خودرو را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. قطعات مختلف خودرو در گذر زمان با شکل اولیه خود تفاوت چشم گیری دارند.
سپرهای امروزی و اجزای آن
سپرهای امروزی علاوه بر شکل ظاهری، وزن و… به سیستمهای هوشمند مجهز شدهاند. این قطعات سه قسمت پوسته، تیر عرضی و ضربه گیر دارند. این سپرها از ترکیب پلاستیک، فلز و فیبر کربن تولید میشوند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند و وزن کمتری داشته باشند. سپرهای فلزی که در گذشته روی خودروها نصب میشد پس از برخورد آب دچار زنگ زدگی میشدند که این مشکل نیز در سپرهای امروزی تا حدودی حل شده است.
پوسته یا پیشانی سپر
به طور کلی به ظاهر سپر خودرو پیشانی میگویند. این قسمت بیشتر نقش ظاهری و پوششی دارد و نقش مهمی در جذب ضربهها ایفا نمیکند.
جنس برخی از پوستهها به شکلی است که قابلیت خنثی کردن خط و خش را دارند. پوسه سپر خودروها امروزی بیشتر از جنس فلز ساخته میشود. همچنین سنسورهایی که روی آنها نصب است این اجازه را نمیدهد که خودرو با مانع برخورد کند. این سنسورها از ایجاد خط و خش روی سپر تا حد زیادی جلوگیری میکنند.
ضربه گیر یا جاذب سپر
همانطور که از اسم آن مشخص است، این قسمت ضربههای وارد شده به سپر خودرو را جذب میکند. ضربه گیر باید به گونهای عمل کند که هیچ ضربهای به کابین خودرو وارد نشود. البته این قسمت از سپر تا حدودی قادر به جذب ضربه است و در صورت وارد شدن ضربه شدید نمیتواند کل ضربه را خنثی کند به همین دلیل قسمت دیگری در سپر خودرو تعبیه شده است که به آن تیر عرضی میگویند تا بتواند ضربات شدید را جذب کند.
تیر عرضی
روی این قسمت از سپر که بسیار محکم و قوی است، چندین ضربه گیر نصب شده تا بتواند ضربه را به راحتی جذب کند. این تیر بسیار قوی و محکم است و میتواند ضربات سنگین را دفع کند تا به کابین و ستون خودرو ضربه کمتری وارد شود.
سپر حافظه دار
بحث سپرهای حافظه دار چند سالی است که روی زبانها افتاد. سپرهای حافظه دار پس از ضربه و تورفتگی با گرما ترمیم میشوند. این نوع سپرها از مواد نانو ساخته شدهاند و در اثر گرما، قابلیت ترمیم پذیری دارند.
سنسورهای روی سپر خودرو
خودروهای امروزی به سنسورهای مختلفی مجهز شدهاند این سنسورها نزدیکی به موانع را به رانندگان هشدار میدهند. همچنین بیشتر خودروهای امروزی روی سپر عقب دوربین دارند تا رانندگان با استفاده از دوربین عقب کنترل بیشتری روی رانندگی داشته باشند و بتوانند به راحتی عقب خودرو را ببینند و موانع را در هنگام پارک خودرو یا دنده عقب گرفتن تشخیص دهند.
رانندگی سپر به سپر یکی از خطرناکترین نمایشات خیابانی!
به یاد داشته باشید که همیشه در رانندگی باید فاصله خود را با ماشین جلویی به اندازه طول یک خودرو معمولی حفظ کنید. به نظر میرسد که کمتر کسی این قانون را رعایت میکند مخصوصا در ترافیک حفظ این فاصله برای بسیاری از رانندگان معنا ندارد و خودروها به صورت قطاری و با فاصله کم با یک دیگر حرکت می کنند. به خاطر داشته باشید که رانندگی بدون رعایت فاصله امن بسیار خطرناک است و میتواند سبب تصادفات شدیدی شود. همچنین باید به این نکته توجه کنید که در هر صورتی اگر از پشت به خودرویی برخورد کردید شما مقصر آن هستید پس بهتر است که فاصله قانونی را با خودرو جلویی رعایت کنید. از سویی دیگر هرگز بدون گواهینامه رانندگی نکنید چراکه در هر صورت شما مقصر تصادف هستید و برای شما جریمه در نظر خواهد گرفته شد.
هزینه صافکاری، رنگ یا تعویض سپر خودرو چقدر است؟
برای این سوال پاسخ مشخصی وجود ندارد چراکه همه چیز به مدل خودرو و ضربه وارد شده به آن بستگی دارد. هرچه ضربه وارد شده به سپرها شدیدتر باشد هزینه صافکاری آن بیشتر خواهد بود. اگر ضربه به قدری شدید باشد که سپر با صافکاری به حالت قبل برنگردد ناگزیر باید آن را تعویض کنید.
منبع: خودرو 45
دیدگاه خود را بنویسید