مسترتشخیص - تارا اتوماتیک از آن دست خودروهای ایرانی است که شاید بتواند با محصولات اقتصادی خارجی رقابت کند. از بین خودروهایی که ورودشان به کشور قطعی شده، کیا پگاس محصول وارداتی کوشا خودرو میتواند رقیب مناسبی برای تارا اتوماتیک باشد و از لحاظ قیمت در بازارهای خارجی هم تقریبا در رده تارا اتوماتیک قرار میگیرد.
بنابراین بهتر دیدیم تا به مقایسه تارا اتوماتیک و کیا پگاس ۲۰۲۳ محصول جدید کوشا خودرو بپردازیم تا مشتریان بدانند آیا خرید یک خودرو داخلی مثل تارا که از برخی جهات مثل فضای کابین و یا میزان توان فنی نسبت به محصولات وارداتی اقتصادی همچون کیا پگاس کمی برتری دارد، میتواند گزینه عاقلانهای باشد و یا اینکه بهتر است همان ماشینهای خارجی را علیرغم همه کمی و کاستیهایشان خریداری کرد؟
مشخصات فنی
مشخصات فنی خودرو برای مشتریان ایرانی بسیار اهمیت دارد و بنابراین ابتدا به مقایسه تارا اتوماتیک و کیا پگاس از این جنبه میپردازیم تا ببینیم که از لحاظ توان حرکتی و استهلاک بخش فنی، کدام خودرو گزینه بهتری برای مشتری داخلی محسوب میشود.
همانطور که احتمالا اطلاع دارید تارا اتوماتیک با موتور اصلاحشده TU5 یا همان TU5 پلاس وارد بازار شده است. این پیشرانه از لحاظ راندمان نسبت به موتور قدیمی بهبود پیدا کرده و توان خروجی مطلوبتری ارائه میدهد. بر این اساس باید بدانید که موتور TU5P تارا اتوماتیک قدرتی در حد ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن.متر تولید میکند. همچنین ایران خودرو یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور را برای تارا در نظر گرفته که نسبت به دیگر گونههای گیربکس اتوماتیک مثل دو کلاچه یا CVT، عملکرد قابل قبولتری ارائه خواهد داد. هرچند که شاید گاهی مواقع تعویض زودتر از موعد دنده برای کاهش مصرف سوخت و سبکتر شدن دندهها، برای راننده تارا بهویژه افراد جوانتر چندان دلچسب به نظر نرسد.
از سوی دیگر، با سدان کوچکتری از تارا طرف هستیم؛ کیا پگاس ۲۰۲۳ یکی از محصولات وارداتی کوشا خودرو است که در زمان نگارش این مطلب برخی نمونههای آن وارد ایران شده و بهتدریج فروش آنها آغاز خواهد شد.
این خودرو در بازارهای بینالمللی یک محصول اقتصادی محسوب میشود که برای استفاده خانوادههای کمدرآمد و یا به عنوان تاکسی در کشورهای مختلف عرضه میشود. کیا پگاس در چین ساخته میشود و میتوان آن را یک محصول مشترک چینی-کرهای دانست. این خودرو سعی دارد تا در بخش فنی حداقل استهلاک را در کنار کارایی حرکتی مناسب به کاربران خود ارائه دهد.
در این راستا یک موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر به حجم ۱.۴ لیتر به قدرت ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۱۳۲ نیوتن.متر برای کیا پگاس کوشا خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک هم ماموریت انتقال قدرت موتور این سدان کوچک را به محور چرخهای جلو عهدهدار خواهد بود.
تا اینجای کار احتمالا گمان میکنید که تارا اتوماتیک توان حرکتی و چالاکی بهتری نسبت به کیا پگاس ارائه میدهد. اما باید گوشزد کنیم درست است که قدرت موتور سدان کرهای ضعیفتر از محصول ایران خودرو است، ولی باید بدانید که تارا حدود ۲۰۸ کیلوگرم از پگاس سنگینتر بوده و همین قضیه باعث میشود تا در شتابگیریها نسبت به محصول کرهای کمی کندتر عمل کند.
شتاب صفر تا صد کیا پگاس حداقل چیزی حدود نیم ثانیه نسبت به تارا اتوماتیک بهتر است. البته اگر ارقام رسمی را در نظر بگیریم، این میزان اختلاف شتاب تا حدود ۰.۸ ثانیه نیز افزایش پیدا میکند؛ چراکه شتاب صفر تا صد رسمی کیا پگاس برابر ۱۲.۲ ثانیه و برای تارا اتوماتیک معادل ۱۳ ثانیه است.
عملکرد تعلیق تارا اتوماتیک کمی اسپرتتر از کیا پگاس احساس میشود اما محصول کرهای هم چندان سواری نرمی ندارد. هر چند که در شرایط عادی و در جادههای شهری خشکی سیستم تعلیق این دو خودرو چندان آزاردهنده به نظر میرسد.
از لحاظ پایداری و چسبندگی محصول ایران خودرو عملکرد بهتری دارد و هندلینگ اطمینانبخشتری را در جادههای پیچ در پیچ دریافت خواهید کرد.
پگاس هم در شرایط عادی میتواند هندلینگ مناسبی ارائه دهد اما در مجموع نباید انتظار قابلیت مانورپذیری بالا از این دو محصول اقتصادی، خصوصا پگاس داشته باشید.
با این حساب میشود گفت که مقایسه تارا اتوماتیک و کیا پگاس از لحاظ فنی شاید برنده قاطعی نداشته باشد اما همانطور که اشاره شد، ماشین کرهای وارداتی کمی چابکتر است اما در عوض هندلینگ تارا میتواند اطمینانبخشتر باشد و پایداری بهتری را در اختیار شما بگذارد.
مشخصات کلی
تارا اتوماتیک | کیا پگاس | |
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۴ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۹۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۳۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ دنده اتوماتیک AT | ۴ دنده اتوماتیک AT |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۱۳ ثانیه | ۱۲.۲ ثانیه |
سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۲۹ لیتر در صد کیلومتر | ۵.۷ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | – |
فرمان | برقی | برقی |
بدنه | سدان جمع و جور | سدان کوچک |
نوع رینگ | آلومینیومی | فولادی |
ابعاد و ظرفیت ها
تارا اتوماتیک | کیا پگاس | |
طول | ۴۵۱۹ میلیمتر | ۴۳۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱۹۵۳ میلیمتر | ۱۷۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۶۶ میلیمتر | ۱۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۵۲ میلیمتر | ۲۵۷۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۶۸ کیلوگرم | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۴ – ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۶۴۰ لیتر | ۴۷۵ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۰ لیتر | ۴۳ لیتر |
قطر رینگ | ۱۶ اینچ | ۱۴ اینچ |
آپشن ها و امکانات
تارا اتوماتیک | کیا پگاس | |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کروز کنترل هوشمند | ندارد | ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | ندارد | ندارد |
کنترل سرعت در سرازیری | ندارد | ندارد |
کنترل کشش | دارد | ندارد |
کنترل پایداری | دارد | ندارد |
اتو پارک | ندارد | ندارد |
سنسور جلو | ندارد | ندارد |
سنسور عقب | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | ندارد | ندارد |
رادار تغییر لاین | ندارد | ندارد |
رادار تصادف جلو | ندارد | ندارد |
رادار تصادف عقب | ندارد | ندارد |
ترمز ضدقفل | دارد | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد | ندارد |
ترمز کمکی | دارد | ندارد |
ترمز اضطراری | ندارد | ندارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | ندارد |
پدال شیفتر | ندارد | ندارد |
اتولایت | ندارد | ندارد |
چراغ روز | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
گرمکن فرمان | ندارد | ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد | ندارد |
ناوبری | ندارد | ندارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد | ندارد |
دوربین عقب | دارد | ندارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد | دارد |
ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت بدون کلید | دارد | ندارد |
تهویه اتوماتیک | ندارد | ندارد |
صندلی برقی راننده | دارد | ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد | دارد |
گرمکن آینه بغل | ندارد | ندارد |
پانوراما | ندارد | ندارد |
سانروف | دارد | ندارد |
طراحی ظاهری
درباره مقایسه کیا پگاس و تارا اتوماتیک از لحاظ طراحی ظاهری باید گفت که این دو خودرو نسبت به محصولات روز دنیا طراحی ساده و کلاسیک ارائه میدهند. با این حال طرح چهره پگاس هماهنگتر از تارا اتوماتیک به نظر میرسد و ایراداتی که در نمای بیرونی محصول ایران خودرو مشاهده میشود، در کیا پگاس چندان به چشم نمیخورد.
این ماشین کرهای در نمای بغل و بحث چارچوب بدنه کاملا معمولی و مطابق با شاخصههای سنتی یک سدان کوچک به نظر میرسد. طرح چراغهای عقب آن ساده و در عین حال متعادل است، اما نمای جلو کمی پیچیده و جذابتر است. در کل طراحی ظاهری کیا پگاس در عین سادگی، هماهنگ، دلنشین و متناسب به چشم میآید.
یکی از اصلیترین انتقادات وارده به تارا، طرح نمای چهره و قسمت عقب آن است که هماهنگی چندانی با یکدیگر ندارد و ضمن سادگی بیش از حد، بسیار ناهماهنگ و ابتدایی حس میشود. بهویژه، گرافیک چراغهای عقب این خودرو اصلا زیبا نبوده و زمختی آن نیز بیش از حد توی ذوق میزند. البته در مدلهای جدید تارا ظاهرا این مشکل برطرف شده و از گرافیک مناسبتری برای چراغهای عقب استفاده شده است.
اما به هر حال طراحی تارا بهویژه نمای جلو و عقب آن تناسب زیادی با فرم بدنه این خودرو ندارد و نسبت به کیا پگاس امتیاز منفی بیشتری از این جهت دریافت میکند.
طراحی داخلی
اگرچه نمای داخلی کیا پگاس چندان مدرن و همسطح با محصولات جدید دنیا نیست، اما باز هم وقتی کنار تارا قرار میگیرد، از جذابیت بیشتری برای مشتری برخوردار است. داشبرد کیا پگاس در عین سادگی، طرح مناسبی دارد و قادر به جلب نظر مشتریان خانوادگی خواهد بود.
اما داشبرد تارا اتوماتیک علاوه بر ایرادات ارگونومیک، چندان زیبا نیست و بیش از حد قدیمی به نظر میرسد.
از لحاظ جنس و متریال به کار رفته در ساخت ادوات کابین نیز باید گفت که هم تارا اتوماتیک و هم کیا پگاس از پلاستیکهای خشک با سطح کیفیت متوسط رو به پایین استفاده کردهاند و از این جهت نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند.
بنابراین در این بخش میتوان نتیجه گرفت کیا پگاس بهتر عمل کرده و نمای داخلی زیباتری ارائه میدهد، اما از لحاظ میزان فضای پای سرنشینان عقب این محصول ایران خودرو است که میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و کابین جادارتری در اختیار مشتریان بگذارد. البته با توجه به فاصله محوری بزرگتر در تارا، این موضوع چندان دور از انتظار نبود.
همچنین با وجود آنکه صندوق عقب ۴۷۵ لیتری کیا پگاس در نوع خود کاملا جادار و متناسب با نیازهای خانوادههای چهار تا پنج نفره است، اما ظرفیت ۶۴۰ لیتری صندوق عقب تارا اتوماتیک، برتری فاحش محصول ایرانی نسبت به حریف کرهای را در این مورد به اثبات میرساند.
بنابراین باید گفت که تارا از لحاظ میزان فضای داخلی و همچنین ظرفیت صندوق نسبت به حریف برتری محسوسی دارد، اما در سوی دیگر نمای داخلی کیا پگاس زیبا و جذابتر از محصول ایران خودرو است.
کیا پگاس
به انتهای مقایسه تارا اتوماتیک و کیا پگاس رسیدیم و حالا میخواهیم بدانیم که بالاخره تارا اتوماتیک بخریم یا کیا پگاس؟
اگر بخواهیم از جنبههای مختلف این موضوع را بررسی کنیم و پاسخ کامل به سوال شما در این زمینه بدهیم، میتوان گفت که تارا اتوماتیک از جهاتی مثل قیمت و فراوانی قطعات یدکی، میزان فضای کابین و صندوق عقب، رونق خرید و فروش، تعمیرات آسان موتور، بهرهمندی از دو ضریب دنده بیشتر، هندلینگ و پایداری بهتر و همچنین بهرهمندی از امکانات رفاهی و ایمنی متنوعتر نظیر کیسههای هوای جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیها، سنسور نور و باران، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و دوربین عقب، سیستم کنترل کشش یا هرزگردی، رینگهای آلومینیومی و گستردگی خدمات پس از فروش نسبت به حریف کرهای برتری دارد.
بنابراین اگر این موارد برای شما در خرید خودرو خانوادگی اهمیت بیشتری دارد، تارا اتوماتیک میتواند گزینه بهتری نسبت به پگاس باشد.
با این حال، کیا پگاس طراحی ظاهری جدید و متناسبتری به نمایش میگذارد، کیفیت ساخت آن کمی نسبت به تارا اتوماتیک، بهویژه در بخش فنی بالاتر است، به عنوان یک خودرو خارجی، پرستیژ اجتماعی کمی بالاتری ارائه میدهد و تا حدودی میتواند چابکتر از تارا عمل کند
منبع: خودرو 45
دیدگاه خود را بنویسید