مسترتشخیص- اگر شما راننده وسیله نقلیه باشید ، می دانید که در طول داشتن خودرو هرچند که راننده ماهری باشید بالاخره خودرویتان دچار ضربه و فرورفتگی خواهد شد . این ضربه ها شکل ناخوشایندی را به خودروی شما می دهد که اغلب به دنبال رفع آن بدون آسیب بیشتر به سایر قسمت ها خواهید بود .
صافکاری خدمتی است که برای رفع چنین مشکلاتی ارائه می شود . امروزه در کنار صافکاری سنتی ؛ شیوه کار آمدتری از صافکاری ارائه می شود که با دقت بالاتر و با استفاده از تجهیزات پیش رفته تر انجام می شود که به آن صافکاری (PDR (PAINTLESS DENT REPAIR یا صافکاری بدون رنگ گفته می شود .
البته به خاطر داشته باشید که روش صافکاری پی در آر بیشتر مخصوص ضرب خوردگی های جزئی در اطراف بدنه می باشد که پیشنهاد میکنم توضیحات کامل را در صفحه زیر مشاهده کنید.
پی دی ار چیست؟
یکی از اجزای مهم خودرو بدنه ان می باشد. بدنه خودرو در تمام زمانهایی که در حال حرکت است، ممکن است در برابرآسیبها وصدمه های مختلف قرار بگیرد و از حالت استاندارد خود خارج شود.
این قسمت خودرو، دقیقا ماثل پوست بدن انسان عمل میکند و علاوه بر اینکه اجزای درونی خودرو را در بر می گیرد، دوکاربرد بسیار مهم دیگرهم دارد.
- بدنه خودرو باعث زیبایییک خودرو می باشدو در واقع بدنه و رنگ خودرو باعث چشم نواز بودن ان می گردد
و در جذابیت یک خودرو از لحاظ ظاهری تاثیر بسزایی دارد.
همچنین خریداران خودرو به این قسمت از یک ماشین توجه زیادی می کنند.
- در سرعتهای بالا قوسها و شکستگیهای که بر روی بدنه خودرو می باشد، میتوانند به کم شدن نیروی درگ و بهبود عملکرد خودرو کمک کنند.
بهر حال صدمه دیدن بدنه خودرو یک امر اجتناب ناپذیر است. بخصوص در کلان شهرها که ترافیک هم زیاد است هر لحظه امکان تصادفات جزیی و اسیب دیدن بدنه خودرو وجود دارد.
واژه پی دی ار PDR به چه معنا است؟
Pointless dent repair یکی از شیوه های صافکاری است که به معنی تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ است و در موارد زیر استفاده میشود:
- آسیب های بدنه کم است
- نیاز به اعمال ضربات شدید نباشد
- بدنه خودرو ترمیم شده باشد
صافکاری نوین پی دی آر شیوه ای جدید برای بازیابی سطح صدمه دیده بدون رنگ و برگشتن به حالت اولیه است.
صافکاری و نقاشی خودرو دو هنری می باشند که همدیگر را کامل می کنند.
زمانی که بدنه خودرو دچار آسیب می شود این هنر دست صافکار و نقاش ماهر و با تجربه هست که آنرا به حالت اول خود برگرداند. امروزه روشهای متنوعی برای انجام این کار ابداع شده که با شناخت ابزار و تجهیزات موجود میتوان کار بهتری ارائه داد.
همه ما ازقدیم با سنتیترین روش ترمیم بدنه خودرو آشنا هستیم که همچنان در صافکاریهای سطح کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اما صافکاری به روش سنتی نقاط ضعف زیادی دارد که در دنیای مدرن خودروهای امروزی دیگر کارایی ندارد.
پی دی ار چیست؟
یک روش نسبتا جدید برای ترمیم و از بین بردن فرورفتگی های جزئی، و آسیب های ناشی از برخورد اجسام سخت به بدنه خودرو می باشد.
در این روش سطح ناهموار، فرورفتگی یا برآمدگی که در قسمتهای مختلف بدنه خودرو بوجود امده است را از بین می برد و باعث هم سطح شدن بخش صدمه دیده با دیگر بخشهای خودرو می شود.
صافکاری بدون رنگ برای زمانی می باشد که به رنگ بدنه خودرو اسیبی وارد نشده باشد و یا در آسیب دیدگی به نحوی نباشد که زمان صافکاری رنگ بدنه خودرو آسیب ببیند.
در صافکاری بدون رنگ یا همان PDR به دلیل رنگ نکردن و تعویض قطعه، خودرو تصادفی به حساب نمی اید و همچنان ارزش خود را حفظ میکند.
وقتیکه سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان از روش PDR طیف گسترده ای از صدمه را تعمیر کرد.
از این شیوه می توان بر روی هر دو صفحه آلومینیومی و فولادی استفاده کرد.
رایج ترین کاربرد عملی برای صافکاری بدون رنگ :
- ترمیم اسیبهای ناشی از تگرگ
- فرو رفتگیهای روی درها و گلگیر
- چین و چروک های خیلی کوچک
- تو رفتگی های بزرگ و آسیب به بدنه
بعضی مواقع صافکاری بدون رنگ محدودیت انجام کار دارد که شامل:
- انعطاف پذیری رنگ و میزان کشش
- ضخامت فلز آسیب دیده
- انحنا یا صاف بودن محل آسیب
- شدت ضربه وارد شده
نکته :
صافکاری بدون رنگ یا همان پی دی ار برای شکاف ها و چین های بسیار تیز روش مناسبی نیست.
در موارد زیر می توان از روش صافکاری نوین استفاده کرد:
- زمانی که بدنه خودرو به دلایل مختلف اسیب می ببیند
- زمانیکه یک خودرو تصادف می کند
- فرو رفتگیهایی بر اثر اصابت اجسام سخت با بدنه خودرو
اگر اسیبهای وارده به بدنه خودرو شما جزیی باشد و مخصوصا رنگ بدنه صدمه ای ندیده باشد و یا اصطلاحا ریزش نکرده باشد.
بهتر است که برای ترمیم بدنه از صافکاری بدون رنگ یا پی دی ار استفاده کنید.
این روش دارای ابزار مخصوص به خود می باشد که در ادامه به شرح ان می پردازیم.
میله های مورد استفاده در پی دی ار:
میله صافکاری یا اصطلاحا پی دی ار، یکی از شناخته شده ترین ابزار ها در زمینه صافکاری بدون رنگ میباشد.
این ابزار ها برای دو دسته فرو رفتگی تولید میشوند:
- فرورفتگیهای نرم
- فرورفتگیهای تیز
مدلهای مختلف میله های پی دی ار:
- میله چرخشی: در نقاطی که امکان چرخش میله وجود دارد استفاده می شود.
- میله اهرمی: برای اهرم در قطعات جدا شونده مثل کاپوت استفاده می شود.
- میله دم ماهی: در نقاطی با فضای کم برای انجام عمل صافکاری استفاده می شود.
- اهرم کششی: در رفع تورفتگیهای محدود استفاده می شود.
روش استفاده از میله ها:
روش استفاده از میله های PDR به این شکل است که تنها برای تعمیرقسمت هایی که تو رفتگی دارند بدون استفاده از چکش و ضربه های مکرر به کار میرود. به خاطر باریک بودن قطر این ابزارها، به راحتی به پشت کاپوت، دوبل در و گلگیر می توان نفوذ کرده و عملیات مورد نظر را انجام داد.
جنس میله های پی دی ار:
میله های pdr از جنس فولاد می باشد اما در کشور های مختلف از آلیاژ های متفاوتی برای تولید استفاده میکنند.هرچه این آلیاژ ها بهتر باشد جنس میله سخت تر و سبک تر خواهد بود.
در نتیجه صافکار می تواند کار خود را راحتتر انجام دهد. توجه داشته باشید که میله ها چه جنسی دارند و در کدام کشور تولید شده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به خرید این میله ها کنید.
بخشهای مختلف میله های این روش :
میله های پی دی ار از سه بخش تشکیل می شوند:
- دسته میله
این قسمت یکی از مهمترین بخشهای میله پی دی ار می باشد.
چونکه به اپراتور ای امکان را می دهد تا با چرخش مچ دست حالت های مختلف قرار گرفتن میله های پی دی ار را اجرا کند.
- بدنه میله
بدنه این ابزار از میله هایی با قطرهای متفاوت درست شده و مدل هندسی استوانه ای میله به صافکار این امکان را می دهد که با کمترین سظح اصطحکاک میله های را داخل بخش های دو جدار بدنه مانند درب ها کرده و عملیات را انجام دهد.
- سر یا انتهای میله پی دی ار
این قسمت مهم ترین بخش این وسیله است چون نیروی که بوسیله صافکار به دسته وارد می اید توسط این قسمت به بدنه خودرو می رسد.
گذشته صافکاری پی دی ار:
صافکاری pdr در کشور آلمان انجام می شد و بعد از آلمان به صنعت خودرو سازی در آمریکا رسید و بعد به کل دنیا منتقل شد.
صافکاری pdr به عنوان یک شیوه بر پایه اصول علم مواد و شکل پذیری درهمه دنیا پذیرفته شده است.
دیدگاه خود را بنویسید