مسترتشخیص- لاستیک یکی از حیاتیترین قسمتهای هر خودرو است. هر ایراد یا مشکلی در لاستیک خودرو میتواند به قیمت صدمات و آسیبهای بسیار جدی به خودرو و سرنشینانش ختم شود. به همین دلیل تناسب لاستیک و خودرو و همچنین سلامت آن بسیار حائز اهمیت است.
لاستیک خودرو تنها بخشی از یک ماشین است که مستقیما با زمین تماس دارد و به نوعی فشار وزن خودرو، تحمل اصطکاک جاده و حتی نوع رانندگی و کیلومتر طی شده توسط خودرو را به دوش میگیرد. بنابراین انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو از نکات بسیار مهمی است که رانندگان باید به آن توجه داشته باشند.
از آنجا که تنها با نگاه کردن به یک حلقه سیاه یک دست اطلاعات چندانی در مورد لاستیک خودرو به دست نمیآید، شرکتهای لاستیکسازی اطلاعات هر تایر و لاستیک را به صورت برجسته روی آن حک میکنند. هر عدد و حروفی که روی لاستیک حک شده، نشاندهنده خصوصیتی خاص است.
اندازه های لاستیک و تایر
فرض کنید عبارتی مثل P220/80R16 80S روی لاستیک خودرو نوشته شده است. هر کدام از این حروف و اعداد نشاندهنده خصوصیتی از لاستیک هستند.
P، اولین نشانه روی لاستیک
- حروف اول نوشته شده روی تایر خودرو کلاس خودرویی را مشخص میکند که تایر برای آن مناسب است.
- P که از کلمه Passenger به معنای سواری گرفته شده، نشاندهنده تایر مناسب خودروهای سواری است.
- برای خودروهای سواری، وانت و SUV از عبارت LT استفاده میشود که سبک وزن بودن لاستیک خودرو را نشان میدهد.
- حرف T حک شده روی لاستیک زاپاس خودرو به معنای موقتی بودن آن است.
عرض لاستیک
- اولین عدد بعد از حرف P که روی لاستیک خودرو نقش بسته، نمایانگر پهنای یا عرض لاستیک خودرو است.
- این عدد به میلیمتر است.
ارتفاع لاستیک نسبت به پهنا
- بعد از عدد سه رقمی که ارتفاع لاستیک نسبت به پهنا را نشان میدهد، یک اسلش یا علامت «/» نوشته شده و بعد آن یک عدد دیگر قرار دارد که ارتفاع لاستیک را مشخص میکند.
- برای به دست آوردن این نسبت باید عرض لاستیک را در ۸۰ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنیم تا ارتفاع لاستیک به دست آید.
- این عدد هرچه بیشتر باشد تایر گوشتیتر است.
شاخص ساخت و ساز لاستیک خودرو
- دومین حرف حک شده روی تایر که بعد از درصد ارتفاع میآید، شاخص ساخت و ساز لاستیک را نشان میدهد.
- حرف R بیانکننده شعاع لاستیک است که در خودروهای سنگین و قدیمی ممکن است با حروف B و D نشان داده شده باشد. (حرف B یعنی در لاستیک بافت فلزی وجود دارد و D قطر تایر را بیان میکند).
- رینگ را با اینچ اندازهگیری میکنند و عدد بعد از حرف R که ۱۶ است، اندازه رینگ خودرو به اینچ را بیان میکند.
شاخص بار
شاخص بار یعنی هر لاستیک به تنهایی چه میزان وزن را تحمل میکند. با استفاده از عدد شاخص بار باید به جدول شاخصبندی مراجعه کرد تا وزن قابل تحمل لاستیک به دست آید.
سرعت قابل تحمل لاستیک
- حرف S میزان سرعتی که لاستیک قادر به تحمل آن است را نشان میدهد.
- حروف S،T و H نیز روی لاستیکها نوشته میشود که تایرهای S و T بیشتر برای خودروهای ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
- حروف H نیز نشاندهنده تحمل سرعت ۲۱۰ است و اگر سرعت خودرو از این عدد بیشتر شود تایر قادر به پشتیبانی نیست و آسیب میبیند.
- حروف W و Y نیز هر کدام میتوانند سرعت ۲۷۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی کنند.
ترکیب M و S روی لاستیک
تایری که ترکیب M + S روی آن نوشته شده برای حرکت در مسیرهای برفی و گِل و لای مناسب است که برای تنها برای لاستیکهای زمستانی نیست و بسیاری از تایرهای دیگر نیز این قابلیت را دارند.
تایرهای مناسب زمستان علامت کوه برفی دارند و از این طریق قابل تشخیص است.
تاریخ تولید و انقضا
لاستیک هم مانند تمامی محصولات تاریخ تولید، عمر مفید و تاریخ انقضا دارد. تاریخ تولید لاستیک با ترکیب هفته و سال روی آن نوشته میشود؛ برای مثال عدد ۱۶۱۹ یعنی لاستیک در شانزدهمین هفته سال ۲۰۱۹ تولید شده است.
استفاده از تایرهایی که ۴ سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، تاریخ گذشته محسوب میشود. در صورتی که تاریخ انقضای لاستیکی به اتمام رسیده باشد، استفاده از آن خطرات جدی برای سرنشینان خودرو به دنبال خواهد داشت.
حد بارگذاری لاستیک
- هر تایر توانایی تحمل وزنی مشخص دارد و فشاری بیش از آن سبب آسیب به لاستیک خواهد شد. روی هر لاستیک عددی نوشته شده که نشاندهنده حداکثر وزنی است که یک لاستیک میتواند تحمل کند.
- حد بارگذاری خودروهای شخصی عددی بین ۷۵ تا ۱۰۵ است. عدد ۷۵ معادل حدود ۴۰۰ کیلوگرم بار است.
- باید توجه داشت که هرگز نباید از لاستیکی با حد بارگزاری کمتر از آنچه کارخانه برای خودرویی توصیه کرده، استفاده کرد.
ترکیبات سازنده لاستیک
لاستیکها گرچه از ترکیبات مشخصی ساخته میشوند اما ممکن است در برخی از این ترکیبات تغییراتی ایجاد شود تا کیفیت لاستیک بالاتر رود. روی لاستیکها ترکیبات سازنده آن نیز حک شده است.
حداکثر فشار باد به لاستیک
مقابل عبارت MAX PRESS عددی درج میشود که نشاندهنده حداکثر فشار بادی است که یک لاستیک میتواند تحمل کند.
عدد درج شده روی لاستیک، فشار باد توصیه شده در حالت عادی نیست.
فلش روی لاستیک
فلش روی لاستیک، جهت حرکت خودرو را نشان میدهد. آج تایرها به شکلی است که هنگام حرکت در آب، آن را به اطراف پخش میکند و نصب برعکس تایر (بر اساس فلش روی آن) سبب از بین رفتن قابلیت آن برای حرکت در آب میشود.
منبع: khodro45
دیدگاه خود را بنویسید