مسترتشخیص- وزارت صمت به عنوان متولی نظارت بر کیفیت خودرو است و باید به مردم و سازمان استاندارد پاسخگو باشد، در سازمان ملی استاندارد سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده وجود دارد.

محمد رضا درگاهی معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر وزارت صمت را بر عهده دارد، گفت:بر این اساس تولیدکننده مسئول کیفیت خودرو است و خودروسازان موظف هستند کیفیت را در خودرو تولیدی رعایت کنند.

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد افزود: در حال بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هستیم و ممکن است بعد از بازنگری این استانداردها افزایش یا کاهش یابد.

چک سفید امضا نداده‌ایم

این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: استانداردهای ۸۵ گانه که ۹ مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود، در دولت سیزدهم رفع تعلیق شد، همچنین تا شهریورماه ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵ گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج می‌شود.علاوه بر این خودروسازان مجبور شده‌اند سه سال خدمات پس از فروش ارائه کنند. معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: متولی حوزه خودرو، وزارت صمت است نه سازمان استاندارد. بر اساس قانون ساماندهی خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس، متولی این حوزه وزارت صمت است و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

وی گفت: هر لحظه احساس کنیم وزارت صمت و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده‌اند، تأییده خودروسازان را ابطال یا تعلیق می‌کنیم، چراکه ما چک سفید امضا به آنها نداده ایم.درگاهی یادآور شد: به عنوان نمونه سال قبل باک بنزین یکی از خودروسازان مشکل داشت که خودروساز موظف شد کل خودروها در سراسر کشور را فراخوان دهد تا این وضعیت مجدد چک شود.

تولید قدیمی با اسم جدید

بر اساس این گزارش، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود، مثلاً اگر کشوری نور کمی دارد، برای روشن بودن چراغ را استاندارد تعیین کرده‌اند.

محمدحسن شجاعی فرد افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که بالای ۶۰ درصد آنها ۸۵ درصد استاندارد اروپا را نداشته‌اند، ولی ما استانداردهای غیرضروری مثل نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم، در صورتی که باید استانداردهای ضروری‌تر متناسب با شرایط کشور مد نظر قرار گیرد.

 این عضو هیأت علمی دانشگاه بیان داشت: روسیه با اعمال تحریم‌های اروپا ۴۵ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه را حذف کرد. در دنیا خودرو اقتصادی بیشترین مشتری را دارد.قیمت ۸۰ درصد خودروهای ما زیر ۶هزار دلار هستند و بالای آن مشتری ندارد. وقتی این استانداردهای ۸۵ گانه را کامل رعایت کنیم یک و نیم میلیارد به قیمت خودرو افزوده می‌شود.

شجاعی‌فرد گفت: در حال حاضر خودرویی با قالب ۴۰‌سال پیش تولید و فقط اسم آن عوض می‌شود. وزن کم، قیمت کم و کیفیت بالا سه مؤلفه خودرو با کیفیت در جهان است، اما وقتی اسم و پلتفرم خودرو قدیمی عوض می‌شود، فقط به وزنش اضافه می‌شود؛ ما باید طراحی و تولید خودرو جدید داشته باشیم نه اینکه فقط اسم خودرو را عوض کنیم.در مجموع عمر مفید خودرو ۵ سال و تا ۱۵۰ هزار کیلومتر و نهایتاً ۱۰ سال است، به همین دلیل تمام خودروهای تولیدی داخل از سال ۱۳۹۰ به قبل اصلاً کیفیت ندارند.

عقب‌ماندگی کیفیت تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی خودروی ما در رقابت با خودروهای خارجی باشد و بتوانیم خودروی تولید داخل را به خارجی‌ها بفروشیم، موفق هستیم.

مصطفی طاهری افزود: در زمینه کیفیت تولید خودرو هرچند به استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای تولید داخل رسیده و نمودار رو به رشدی داشته‌ایم، اما در قیاس با رشد جهانی کیفیت خودرو با عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تأکید بر رعایت استاندارهای ۸۵ گانه به حدی از سوی سازمان استاندارد بالا رفته که اگر بخواهیم همه این استانداردها را رعایت کنیم قیمت تمام شده تولیدات بسیار بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه مدیریت واحدی هم در حوزه کیفیت خودرو نداریم، گفت: ما هر چه قدر استانداردها را بیشتر کنیم بر کیفیت تأثیر می‌گذارد، اما برای داشتن خودروی اقتصادی و کیفیت خودرو باید حداقل‌هایی هم در نظر گرفته شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: پلتفرم بسیاری از خودروهای موجود به دلیل استانداردهای ۸۵ گانه باید تغییر پیدا کند و دلیل عدم تولید برخی خودروها همین مسأله است.

وی تصریح‌کرد: به دلیل تصمیمات سیاسی، بسیاری از خودروهای موجود با وجود اینکه نباید تولید شوند در‌حال تولید هستند. این نماینده مجلس افزود: پاس‌کردن استانداردهای ۸۵ گانه به این معنی است که خودروی جدید باید با طراحی جدید باشد، نه اینکه روی خودروی قبلی یک ویژگی جدید قرار داده شود.

منبع: ایران جیب