به گزارش مسترتشخیص، کمپانی مکلارن اتوموتیو که با همان نام مکلارن در دنیا شناخته می‌شود، با هدف ساخت خودروهای شهری با تکنولوژی خودروهای فرمول 1 در سال 1989 تاسیس شد. مکلارن 765LT نیز محصولی از این شرکت است که در سال 2020 معرفی و وارد بازار شد.

پسوند LT که در مدل مکلارن 765LT مشاهده می‌کنیم، بیانگر همان چیزی است که کمپانی پورشه برای برخی محصولات خود از پسوند RS استفاده می‌کند. یعنی این محصولات سبک‌تر، تیزتر و قوی‌تر هستند.

شرکت مکلارن در ساخت خودروهای خود، توجه زیادی به کاهش وزن آن‌ها دارد و به‌همین دلیل در اغلب قسمت‌های محصولات خود، فیبرکربن به چشم می‌خورد. حتی در مواردی برای کاهش وزن، برای بستن درب‌ها از دستگیره‌های پارچه‌ای به جای دستگیره‌های معمولی استفاده کرده است.

مشخصات فنی

پیشرانه‌ای که مکلارن 765LT از آن بهره می‌برد، یک موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربو است. گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، عمل انتقال قدرت پیشرانه به محور عقب را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

قدرتی که این پیشرانه تولید می‌کند به قدری بالاست که تنها در ۷ ثانیه می‌تواند سرعت خودرو را از ۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

این شتاب و سرعت وحشتناک، نیاز به آیرودینامیک عالی دارد تا هم شکست هوا را به خوبی انجام دهد و هم نگذارد عبور هوا، خودرو را از زمین بلند کند. این امر با وجود اسپلیتر جلو و باله عقب حساس به سرعت، به خوبی انجام می‌شود.

اگر بخواهیم شتاب و قدرت مکلارن 765LT را با دیگر محصولات این شرکت مقایسه کنیم، بین دو مدل 720S و مکلارن سنا قرار می‌گیرد. مکلارن سنا از قدرت و شتاب بالاتری نسبت به این خودرو برخوردار است اما این نکته را در نظر بگیرید که قیمت 765LT حدود 40 درصد پایین‌تر از این خودرو است.

امکانات ایمنی سرنشینان

وقتی با یک سوپرکار طرف هستیم که در همه زمینه‌ها عالی عمل می‌کند، این انتظار را داریم که به ایمنی سرنشینان نیز توجه ویژه‌ای شود. برخی از ویژگی‌های ایمنی مکلارن 765LT عبارتند از:

  • شاسی مونوکوک فیبر کربنی که از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.
  • پنل Active Dynamics که به راننده اجازه می‌دهد تنظیمات هندلینگ و سیستم تعلیق خودرو از جمله سیستم کنترل پایداری را برای بهترین عملکرد و ایمنی، بهینه کند.
  • علاوه‌بر ایربگ‌های جلو، از ایربگ پرده‌ای و جانبی نیز برخوردار است تا در صورت برخورد، محافظت بیشتری از سرنشینان داشته باشد.
  • سیستم ABS، کنترل کشش و پایداری نیز جزو امکانات ضروری است که امروزه روی همه خودروهای تولیدی قرار می‌گیرد. اما سیستم ترمز این خودرو علاوه‌بر این‌ها دارای ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای شش پیستون جلو و چهار پیستون عقب است که عمل ترمزگیری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

خط ترمز این خودرو از سرعت ۱۰۰ تا صفر کیلومتر در ساعت، حدود ۳۰ متر می‌شود که رقم قابل قبولی نیست.

تجربه رانندگی با مکلارن 765LT

باتوجه به حجم و قدرت بالای پیشرانه، به هیچ وجه صدای آزاردهنده‌ای تولید نمی‌کند و طراحی آیرودینامیک خودرو به‌نوعی بی‌عیب و نقص است که به‌رغم برداشتن سقف، فشار باد در سرعت‌های بالا اذیت‌کننده نیست.

همچنین فرمان‌پذیری و کنترل کردن مکلارن 765LT نسبت به نسل‌های قبلی بسیار بهتر شده است. به‌طوری که طبق ادعای مالکان نسخه‌های قبلی، رانندگی با محصولات شرکت مکلارن در جاده‌های باریک و پیچ‌درپیچ، تقریبا غیرممکن بود و هر لحظه امکان داشت که خودرو از کنترل خارج شود.

همچنین گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک این خودرو تعویض دنده‌ها را از طریق پدل شیفترهای پشت فرمان، بسیار نرم‌تر و سریع‌تر از نسخه‌های قبلی انجام می‌دهد.

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، انتظار ترمزگیری بسیار مناسبی نسبت به سرعت و شتاب بالای این خودرو داریم اما طبق ادعای رانندگان مکلارن 765LT، ترمزگیری آن‌طور که باید خوب نیست.

متریال استفاده شده در داخل کابین، به نسبت مبلغ پرداختی، کمی پایین است. چراکه در اکثر قسمت‌های کابین، متریال خشک و کم‌کیفیت به چشم می‌خورد که نسبت به رقبای این خودرو نقطه ضعف محسوب می‌شود.

قیمت جهانی مکلارن 765LT

قیمتی که کمپانی مکلارن برای عرضه جهانی این خودرو درنظر گرفته، در نسخه پایه ۳۵۸ هزار دلار است. بدیهی است که هرچقدر میزان شخصی‌سازی نسخه سفارشی بیشتر باشد، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود.

این مبلغ با توجه به اینکه خودروی مورد نظر، یک سوپرکار است، قیمت مناسبی بوده و برخی از رقبای این خودرو با سرعت و شتاب مشابه، قیمتی بسیار بالاتر از آن دارند.

منبع: