مسترتشخیص- کویرنوردی یکی از زیرمجموعههای ورزش اتومبیلرانی آفرود است که در سالهای اخیر روزبهروز بر جمع هوادارانش در کشور ما اضافه میشود و بسیاری از گردشگران و افراد حرفهای وقت زیادی را به انجام این تفریح یا ورزش اختصاص میدهند، اما بهترین ماشین برای کویرنوردی چیست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ به این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک توجه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.
بهترین خودروهای کویرنوردی چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
ماشین های مناسب کویرنوردی اصولا باید یک سری خصوصیات را دارا باشند تا بتوانند سرنشینان خود را به دل کویر برده و آنها را با صحت و سلامتی کامل از دل برهوت بیرون بیاورند.
ازجمله ویژگیهای ماشین های کویرنوردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- شاسی مستقل
- دو دیفرانسیل بودن
- برخورداری از ترانسفر کیس جهت تنظیم نحوه انتقال نیرو به سمت چرخها
- قفل دیفرانسیل یا دف لاک
- قدرت موتور مناسب
- گیربکس توانمند
- ارتفاع کافی سطح زمین
- ظرفیت حمل بار کافی به منظور جا دادن ملزومات کویرنوردان
- مصرف سوخت متعادل
- دوام فنی بالا
- زوایای فرار و حمله مناسب جهت عبور از ناهمواریها
- تهویه توانمند و…
ضمنا خودروهای کویری باید دارای توان شیب زنی و رمل نوردی بالا باشند تا بتوانند در اصطلاح گلیم خود را از دل کویر زیبا اما بیرحم بیرون بکشند. در ادامه به چند مورد از بهترین خودروهای کویرنوردی موجود در بازار کشور اشاره کردهایم.
تویوتا اف جی کروزر
تویوتا اف جی کروزر یکی از بهترین ماشین های کویرنوردی و مناسب آفرود است که میتواند مورد توجه افراد نسبتا ثروتمند قرار بگیرد؛ چراکه قیمت آن تقریبا بالاست و بسیاری از افراد علاقهمند کویرنوردی توانایی خریدش را ندارند. این شاسی بلند ژاپنی به موتور ۶ سیلندر چهار لیتری تجهیز شده و قدرتی برابر ۲۷۰ اسب بخار بهعلاوه ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی به سوی تمامی چرخها ارسال میکند.
بنابراین با تکیه بر عواملی مثل قدرت موتور بالا، گیربکس توانمند، فضای داخلی جادار، ارتفاع مناسب از سطح زمین، برخورداری از دو دیفرانسیل با قفل الکترونیک، دنده کمک، شیبسنج و قطبنما میتوان روی توانمندی این سامورایی سرسخت در کویرنوردی حساب ویژهای باز کرد. بهخصوص برخورداری از قفل الکترونیک باعث میشود تا عبور از بسیاری مسیرهای ناهموار و صعبالعبور کار سادهتری برای این شاسی بلند تویوتا باشد.
تویوتا هایلوکس نسل هشتم
یکی دیگر از خودروهای گرانقیمت و مناسب برای کویرنوردی، تویوتا هایلوکس نسل هشتم است که ضمن برخورداری از ظاهر جذاب و کابین مدرن، قابلیت کویرنوردی مطلوبی نیز ارائه میدهد. این خودرو دوام فنی بالایی دارد و به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶۴ اسب بخاری بعلاوه گیربکس ۶ دنده اتومات یا ۵ دنده دستی مجهز شده است. قابلیت حمل بار آن نیز نسبت به بسیاری از خودروهای شاسی بلند بیشتر است و از دو دیفرانسیل بهعلاوه ترانسفر کیس با تنظیمات الکترونیکی جهت تغییر نحوه انتقال نیرو به سمت چرخها، استفاده میکند. به نحوی که با چرخاندن کلید مربوطه میتوان حالتهای رانندگی دوچرخ محرک عقب سبک 2H، چهارچرخ محرک سبک 4H و چهارچرخ محرک سنگین 4L را فعال کرد و درنتیجه برحسب شرایط مسیر یا شیب آن، از مناطق مختلف کویری و آفرودی گذشت.
مصرف سوخت ترکیبی این خودروها هم حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که رقم قابل قبولی برای یک وانت پیکاپ با این ابعاد به شمار میرود. همچنین این پیکاپ ژاپنی دارای زاویه ورود ۲۹ درجه، زاویه فرار ۲۶ درجه و ۲۹۳ میلیمتر ارتفاع از سطح زمین است و درنتیجه خودرویی مناسب برای عبور از پستی بلندیهای کویر به شمار میرود.
تویوتا لندکروز جی ۲۰۰
لندکروز J200 نیز یکی از شاسی بلندهای محبوب اما گرانقیمت ویژه آفرود و کویرنوردی است که میتواند در دسته بهترین خودروهای کویرنوردی جای بگیرد. فضای داخلی جادار، سیستم تعلیق کارآمد، پیشرانه قدرتمند ۶ یا ۸ سیلندر، سواری نسبتاً نرم و راحت، کیفیت ساخت بالا، سیستم تهویه کارآمد، برخورداری از وینچ جلو و عقب در برخی مدلها، سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی و محدودکننده لغزش، گیربکس ۵ دنده اتوماتیک با شیفت لاک، قطبنما، سردکن صندلیها (سفارشی)، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، کرال کنترل ویژه نسخه ۸ سیلندر و سیستم تعلیق kdss ، مهمترین تجهیزاتی هستند که این شاسی بلند خوشهیبت ژاپنی را به خودرویی مناسب برای کویرنوردی تبدیل میکنند.
پیشرانه شش سیلندر به طور عمده تنها در مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ این خودرو مشاهده میشود قدرت آن ۲۴۰ اسب بخار است و حدود 13.4 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند. مدل ۸ سیلندر نیز قادر به تولید ۲۷۱ اسب بخار قدرت بوده و برابر ۱۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف خواهد کرد.
تویوتا پرادو j120
تویوتا پرادو جی ۱۲۰ بهترین ماشین برای کویرنوردی است که با مدلهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در کشور حضور دارد و نیروی آن توسط موتور ۶ سیلندر با قدرت ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۷ نیوتن متر تامین میشود. سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل با قفل مرکزی بهعلاوه دنده کمکهای ۲ال، ۳ال، ۴ال جزو مهمترین تجهیزات این خودرو برای کویرنوردی به شمار میروند.
همچنین پرادو جی۱۲۰ قابلیت تغییر ارتفاع تا ۱۰ سانتیمتر را داشته و از این نظر نیز اتومبیلی مناسب برای عبور از مسیرهای ناهموار محسوب میشود. سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، سیستم تعلیق و تنظیم ارتفاع هوشمند، تهویه اتوماتیک دوگانه با کارایی مناسب، فضای داخلی جادار بهعلاوه پیشرانه و گیربکس بادوام، دیگر ویژگیهای این شاسی بلند ژاپنی هستند که آن را در لیست بهترین خودروهای کویرنوردی قرار میدهند. زاویه حمله ۳۱ درجه و زاویه فرار ۲۶ درجه نیز از شاخصههای مطلوب این شاسی بلند شرقی برای عبور از مسیرهای ناهموار به شمار میروند.
پاژن V6
پاژن V6 درواقع نمونه داخلیسازی شده لندرور دیفندر به حساب میآید و یکی دیگر از خودروهای مناسب و با قیمت متعادل برای کویرنوردی است. این خودرو به دلایلی مثل ارتفاع زیاد از سطح زمین، سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل موقت، گیربکس ۶ دنده دستی، توان ۱۶۱ اسب بخار موتور شش سیلندر میتواند به یکی از مقرونبهصرفه ترین خودروهای نسبتا جدید جهت کویرنوردی تبدیل شود. بنابراین اگر میخواهید ماشینی کمکارکرد اما با قیمت متعادل را برای آفرود یا کویرنوردی خریداری کنید، بهتر است نگاهی به این نمونه کپی شده دیفندر نیز بیندازید.
در پایان لازم است یادآوری کنیم که خودروهای مناسب دیگری مثل تویوتا لندکروزر سری ۷۰، نیسان پاترول، رونیز، نیسان سرانزا و حتی وانتهای جدیدی مثل آمیکو آسنا و جک تی ۸ نیز جزو اتومبیلهای مناسب برای کویر نوردی هستند که میتوان روی آنها در این حوزه حساب باز کرد.
منبع: همراه مکانیک
دیدگاه خود را بنویسید