مسترتشخیص- موتور یا پیشرانه قلب خودرو است و بدون وجود این بخش زیر کاپوت، ماشین چیزی به جز یک جسد و جسم بی‌استفاده نیست. بنابراین راننده‌ها و مالکان باید بدانند که چطور از موتور خودرویشان نگهداری کنند و آن را سالم و سرپا نگه دارند. به همین خاطر انواع و اقسام مواد و مایعات مختلف مثل روغن، چربی‌زدا، تمیزکننده و ضدیخ برای استفاده آنها وجود دارد.

یکی از راه‌هایی که برای نگهداری از پیشرانه ماشین در بین راننده‌ها محبوبیت پیدا کرده، فلاش کردن موتور است.

فلاش کردن موتور

فلاش کردن موتور با استفاده از یک مایع پاک‌کننده شیمیایی انجام می‌شود و رسوبات، لجن و آلودگی‌های درون موتور خودرو را پاک می‌کند. مایع فلاش موتور حاوی موادی است که برای تمیز کردن قطعات متحرک داخلی پیشرانه و بهبود عملکرد آن ساخته شده است.

فلاش کردن موتور وقتی انجام می‌شود که اقدام به تعویض روغن موتور کهنه می‌کنید. بدین ترتیب، بعد از تخلیه روغن قدیمی، مایع فلاش درون محفظه روغن موتور ریخته می‌شود. سپس خودرو به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درجا کار می‌کند تا مایع فلاش به همه بخش‌های موتور برسد. بعد از آن، این مایع به همراه رسوبات تخلیه می‌شود. در مرحله آخر، فیلتر روغن تعویض و روغن موتور جدید ریخته خواهد شد.

روغن موتورهای جدید دارای مواد پاک‌کننده و تمیزکننده هستند که از ایجاد لجن و رسوب درون موتور جلوگیری می‌کنند. اما این مواد دوام چندان زیادی ندارند و در صورتی که روغن موتور را به صورت منظم تعویض نکنید، ممکن است رسوبات و لجن داخل موتور ایجاد شود. در این حالت، فلاش کردن موتور بهترین راه برای نگهداری از پیشرانه خودرو است.

اهمیت فلاش کردن موتور

یکی از دلایل شکل‌گیری رسوبات و لجن در موتور، سفرهای کوتاه‌مدت با میزان توقف و حرکت مداوم است. در این شرایط رطوبت زمانی برای تبخیر شدن نخواهد داشت. بدین ترتیب روغن رقیق می‌شود و ویسکوزیته یا گران‌روی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش سایش بین قطعات موتور می‌شود.

محیط‌های گرم و پر از گرد و غبار نیز برای روغن موتور مضر است، به خاطر اینکه ذرات معلق در هوا می‌توانند وارد موتور شوند. گرمای زیاد روغن موتور را تجزیه می‌کند و باعث ایجاد روغن سوخته می‌شود. با ته‌نشین شدن روغن سوخته، این ماده لجن‌مانند مسیر ورودی روغن را مسدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد روغن به بعضی قطعات مثل سوپاپ‌ها برسد.

از آنجایی که روغن به‌عنوان خنک‌کننده موتور عمل می‌کند، با تبدیل شدن به لجن، دمای روغن بالا می‌رود و موتور را بیش از حد داغ می‌کند. رسوبات روی پیستون‌ها و سیلندرها باعث افزایش هیدروکربن می‌شود.

علاوه بر این، در پیشرانه‌های بنزینی فشار بیشتری به کاتالیزورها برای حذف مواد زائد وارد می‌شود. همچنین رسوبات باعث چسبیدن رینگ‌های پیستون به هم می‌شود و تراکم و قدرت موتور را کاهش می‌دهد و روی عملکرد خودرو تاثیر منفی می‌گذارد.

مزایای فلاش کردن موتور

اولین مزیت فلاش کردن موتور، تمیز شدن رسوبات و لجن است و موتور را به حالت اولیه برمی‌گرداند.

یکی دیگر از مزایای این کار، کاهش مصرف سوخت است. مواد زائد موجود در موتور، باعث تجزیه روغن و افزایش میزان ویسکوزیته و گران‌روی می‌شوند. علاوه بر این، رسوبات روی قطعات پیشرانه اصطکاک را افزایش می‌دهد و باعث مصرف بیشتر سوخت می‌شود.

یکی از مزیت‌های شستشوی که در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده، کاهش آلاینده‌ها است. در صورت چسبیدن رینگ‌های پیستون به هم، روغن وارد محفظه احتراق شده و می‌سوزد. در نتیجه میزان گازهای خروجی از اگزوز افزایش پیدا می‌کند.

معایب فلاش کردن موتور

هر چند فلاش کردن موتور مزایای زیادی دارد، اما طبق گفته بعضی خودروسازان و افراد، دارای معایبی نیز است.

خودروسازی فورد با این کار مخالف است و اعلام کرده در صورت استفاده از مایع فلاش، پیشرانه خودرو دیگر شامل گارانتی نخواهد بود و مسئولیت ایرادات و اشکالات برعهده مالک و راننده خواهد بود.

یکی دیگر از معایبی که برای فلاش کردن موتور گفته شده این است که ماده شیمیایی علاوه بر زدودن رسوبات و لجن، امکان دارد به بعضی قطعات لاستیکی و پلاستیکی پیشرانه آسیب بزند.

بعضی از ماشین‌بازها هم برای مخالفت با فلاش موتور می‌گویند که این کار می‌تواند با جدا کردن رسوبات و لجن، این مواد را به طور کامل تجزیه نکرده و آنها را به دیگر بخش‌های موتور منتقل کند.

نتیجه‌گیری

اهمیت داشتن یک پیشرانه تمیز بر هیچ کسی پوشیده نیست، به همین خاطر هر ماده‌ای که این قابلیت را داشته باشد، می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های مایع فلاش کردن موتور در نظر گرفته شود.

هر چند خیلی از راننده‌ها موتور خودرویشان را فلاش کرده‌اند و از نتیجه رضایت دارند، بعضی‌ها هم با این کار مخالف هستند. با این حال، بهتر است که روغن موتور را به صورت منظم تعویض و از پیشرانه خودرو درست نگهداری کنید.

منبع: خودرو 45