ضخامت رنگ خودرو از نکات بسیار مهم در نقاشی خودرو، فرآیند تولید خودرو و کارشناسی رنگ خودرو میباشد. ضخامت رنگ خودرو در تولیدات قدیمی عموماً بیشتر از خودروهای امروزی است. هم چنین شرکتهای مختلف از ضخامت های مختلف استفاده میکنند. برای مثال محصولات ژاپنی در بسیاری از مواقع ضخامت رنگ کمتری در مقایسه با خودروهای اروپایی یا آمریکایی دارند.

امروزه محافظت و احیای رنگ خودرو جز مشاغل مهم در جامعه هستند. چرا که  در بسیاری از موارد با این عمل میتوان رنگ خودرو را که به دلایل مختلف آسیب دیده است تا حدود زیادی احیا کرد و کیفیت سابق را به آن برگرداند. در مقاله حاضر به بررسی ضخامت رنگ خودرو در حالتهای مختلف و فرآیند پولیش کاری پرداخته میشود.

اهمیت شناخت ضخامت رنگ خودرو
ایرادات رنگ مانند خراشها، نقشهای هولوگرام مانند و ابر و باد بر روی رنگ خودرو با استفاده از عمل پولیش رفع شدنی هستند. پولیش زنی یک امر شناخته شده بین حرفه ای ها و یک شغل رو به گسترش بین علاقه مندان جوان است. اما سوال مهم این است که این افراد چقدر در مورد رنگ و عیوب آن شناخت دارند؟

نکته کلیدی شناخت رنگ، ترکیب و نحوه کار با آن است. یکی دیگر از نکات مهم در پولیش رنگ این نکته است که در هر بار پولیش چقدر از ضخامت رنگ خودرو کاسته میشود.

ضخامت رنگ خودرو اغلب به میکرون بیان میشود. یک میکرون معادل 1 هزارم میلیمتر است. رنگ خودرو از سه لایه تشکیل شده است. پرایمر، رنگ پایه و کلیر (clear coat) لایه های رنگ خودرو میباشند. اکثر ایرادات رنگ خودرو بصورت خط و خش ظاهر میشوند. باران های اسیدی و کربنات کلسیم از جمله مواد آسب زننده به رنگ خودرو میباشد. همچنین در صورتیکه عمل پولیش بصورت غیر حرفه ای بر روی رنگ خودرو اعمال شود ممکن است باعث آسب های جدی به رنگ خودرو شود.

قبل از اینکه اقدام به رفع ایرادات رنگ کنید، بهتر است چندین بار ضخامت رنگ خودرو را در نقاط مختلف اندازه گیری نمایید. این امر این امکان را فراهم خواهد کرد که شما یک اندازه کلی از لایه های رنگ داشته باشید. بدین ترتیب در حین رفع عیوب رنگ، اپراتور میداند چه ضخامتی از رنگ را برای پولیش در اختیار دارد.  با این وجود باید در نظر گرفت که رنگ و بدنه خودرو حالت الاستیسیته دارند و با توجه به دمای محیط منقبض یا منبسط میشوند. اپراتور باید رنگ خودرو را هم در محیط گرم و هم سرد اندازه گیری نماید. این دو اندازه گیری ممکن است در حد 2 میکرون با هم اختلاف داشته باشند.

لایه پرایمر
اولین لایه که به بدنه فلزی خودرو اعمال میشود، پرایمر است. پرایمر باعث میشود که سطح بدنه خودرو یکدست شده و آماده اعمال رنگ شود. پرایمر در خودروهای مدرن نازکتر از تکنولوژی قدیمی تر است. ضخامت پرایمر با توجه به برند و فرآیند رنگ آمیزی متغیر است ولی عموماً بین 8 الی 38 میکرون میباشد.

لایه رنگ پایه
لایه دوم رنگ پایه است. این لایه شبه براق اولین لایه رنگ است که به بدنه اعمال میشود. با توجه به کیفیت بالای بدنه که با استفاده از تکنولوژی های مدرن تولید میشود، این لایه نیز نسبت به گذشته نازکتر شده است. ضخامت این لایه بین 13 تا 38 میکرون قرار میگیرد.

لایه کلیر
آخرین لایه کلیر(clear coat) است.  این لایه به منظور حفاظت از رنگ پایه در مقابل اشعه های خورشید و اکسیداسیون به بدنه خودرو اعمال میشود. ضخامت این لایه بین 38 تا 102 میکرون می باشد.

در مجموع میتوان گفت ضخامت رنگ خودرو بین 67 تا 198 میکرون قرار میگیرد. در صورتیکه با ضخامتی بالاتر از این مقدار برخورد کردید به احتمال زیاد بدنه رنگ آمیزی مجدد دارد.

در زمان رفع ایرادات رنگ باید در نظر گرفت که قسمتی از لایه کیلر نیز برداشته میشود و موادی که از رنگ خودرو در مقابل اشعه خودرو محافظت میکنند در این لایه قرار دارند. با توجه به وزن پایینتر این مواد، آنها در قسمت بالای رنگ قرار میگیرند.  بنابراین لایه بالایی یعنی کیلر در حدود 50 درصد این موارد را شامل میشود. با توجه به توضیحات داده شده مهم است که اپراتورها حین کار با رنگ خودرو دقیقا ضخامت لایه برداشته شده را اندازه گیری کنند. بسیاری از تولید کنندگان خودرو تنها اجازه برداشت 25 درصد از لایه کیلر را میدهند. به عنوان مثال چنانچه در خودرویی 75 میکرون لایه کیلر وجود داشته باشد، برای جلوگیری از باطل شدن گارانتی خودرو تنها 19 میکرون از ضخامت کلیر را میتوان کم کرد.

دستگاه های پولیش چه مقدار از ضخامت رنگ خودرو کم میکنند؟
استفاده از پد با زبری  متوسط و دستگاه روتاری 5/2 الی 3 میکرون از ضخامت رنگ خودرو را کم خواهد کرد. این کاهش با 4 الی 5 بار تکرار با سرعت 1500 الی 1800 دور بر دقیقه به دست خواهد آمد. عواملی مانند نوع پد پولیش، فشار عمودی، سرعت دستگاه و عوامل دیگر در مقدار کیلر برداشته شده تاثیرگذار هستند.

به منظور حفاظت از رنگ خودرو بهتر است تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن رنگ خودرو در مقابل منابع آسیب رسان جلوگیری شود. مواد گوناگونی در بازار وجود دارند که به ادعای خود یک لایه ضد خش، دافع آلاینده ها و مراقبت کننده از مواد شیمیایی بر روی رنگ خودرو ایجاد میکنند. این مواد میتوانند  نقش مهمی در مراقبت از رنگهای امروزی که بیشتر از رنگهای آب پایه بجای مواد شیمیایی استفاده میکنند، بازی کنند.

در پایان و به عنوان جمع بندی میتوان گفت که ضخامت رنگ خودرو و کیفیت آن یک پارامتر تعیین کننده در صنعت و بازار خودرو میباشد. بنابراین داشتن علم کافی در زمینه انواع لایه های رنگ خودرو و ضخامت و جنس هر کدام از آنها به نقاشان و پولیش کاران کمک خواهد کرد تا بصورت سهوی لایه های مهم رنگ مانند کیلر را از بین نبرند. همچنین میتوان از تکنولوژی های جدید مانند نانو برای تولید مواد محافظتی رنگ خودور استفاده کرد. این مواد میتوانند تاثیر بسزایی در محافظت از رنگ خودرو و طولانی تر کردن عمر آن داشته باشند.