اطلس سایپا محصول جدید گروه خودروسازی سایپا است که به زودی رونمایی خواهد شد و درباره مشخصات فنی و قیمت آن گمانه زنی های مختلفی شده است.
به گزارش مستر تشخیص، مدیرعامل سایپا چند روز پیش گفت به زودی این گروه خودروسازی از خودرو جدید خود به نام «اطلس» رونمایی خواهد کرد و اظهار کرد: تولید نمونه نهایی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که در کلاس B طراحی شده و به نام "اطلس" به بازار عرضه میشود، به پایان رسیده و این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و وجود امکانات و تکنولوژیهای روز به زودی رونمایی خواهد شد. سایپا اطلس را میتوان یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست، اکنون مشخصات محصول جدید سایپا از طریق برخی رسانهها منتشر شده است و سایپا این اطلاعات را تأیید یا تکذیب نکرده است.
مشخصات فنی سایپا اطلس
سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده میشود. این پیشرانه که M۱۵GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگیهای جدید در آن دیده میشود.
خروجی دود موتور M۱۵GSI نسبت به M۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب میآید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M۱۵GSI تغییراتی را داشته است. رینگهای پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده و میتواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M۱۵GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.
اما یکی از اصلیترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M۱۵GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپهای سوخت است. همچنین در موتور M۱۵GSI از بالانسر بهبود یافتهای نسبت به M۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M۱۵GSI میتواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.
البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلاً این ویژگیها مربوط به نسخههای اولیه پیشرانه M۱۵GSI است و میتوان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M۱۵GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N۴ کمپانی فیات دارد.
موتور سری N۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوریهای موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید میکند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب میشود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد.
آن طور که گفته میشود، در نسخههای کاملتر و قویتر سایپا اطلس از پیشرانههایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه میشود.
ظاهر اطلس سایپا
با توجه به برخی نکات که در تصاویر بازدید مسئولان از مرکز تحقیقات سایپا منتشر شده است، اطلس با تریم داخلی جدیدی نسبت به کوییک و کوییک فیس لیفت ( کوییک S و G ) به بازار خواهد آمد و سبک کابین مشابه به رنو سیمبل را دارد.
امکانات سایپا اطلس
از آنجا که خودروهای جدید سایپا در تیپهای مختلف و با آپشنهای گوناگون به بازار عرضه میشوند و اطلس نیست با چند تیپ تولید خواهد شد برخی میگویند امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دندهای عبارت است از:
- دو کیسه هوا SRS
- فرمان کمکی برقی
- تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- رهیاب ماهوارهای
- اتصال هوشمند خودرو
- استارت دکمهای
- کروز کنترل
- محدود کننده سرعت
- دوربین و سنسور پارک عقب
- سنسور نور
- رینگ آلومینیومی
- تریم داخلی چرم و پارچه
- صندلیهای ایزوفیکس
- چراغ روشنایی روز
- سامانه ورود بدون کلید
- سامانه راهنما و تعویض دنده GSI
- سنسور باد لاستیک
- شیشهها و آینههای برقی
- ترمز ABS – EBD – BAS
- سامانه BCM
- قیمت اطلس سایپا
باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانهها قرار گرفته و برای همین نمیتوان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع است اما پیش بینی میشود قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا ۱۵ درصد فراتر از کوییک S باشد.
دیدگاه خود را بنویسید