به گزارش مسترتشخیص، آلمان بیش از یک میلیون خودروی برقی دارد، اما نامش به عنوان کشوری که بهترین عملکرد را در زمینه نفوذ خودروهای الکتریکی انجام داده قرار ندارد. این پرسش که چرا آلمان با وجود تعداد بالای خودروی برقی در گسترش حمل و نقلِ متکی بر انرژی پاک با مشکل مواجه شده، ما را به پاسخهایی درباره وضعیت استفاده از خودروهای برقی در جهان هدایت میکند.
خودروهای برقی، پاسخی برای بحران آبوهوا نیستند اما آنها بخش مهمی از انتقال انرژی به سمت انتشار صفر را راهبری میکنند.
خوشبختانه، وسایل نقلیهای که فقط با باتری کار میکنند در حال محبوب شدن هستند. در سال 2022، تعداد این خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای اتحادیه اروپا 58 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافت و با رشد حداقلی 400 درصد از 1.9 میلیون به 3.1 میلیون بین سالهای 2019 تا 2022 رسید.
مهمتر از آن، سهم خودروی برقی اروپا، در میان تعداد کل خودروها در سال 2021 به 76 در هر 10000 خودرو افزایش یافت، در حالی که در سال 2013 تنها 2 خودرو در هر 10000 خودرو بود.
با این همه آن طور که یورونیوز گزارش داده، خودروهای سواری مسئول حدود 12 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن اتحادیه اروپا هستند و این زنگ خطر مهمی برای کشورهاییست که متعهد شدهاند میزان انتشار کربن خود را به زودی به صفر برسانند.
در ماه فوریه، پارلمان اروپا به تصویب قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2035 رأی داد. این قانون چند ماهی در انتظار رای نهایی توسط شورای اروپا ماند اما چون اکثریت لازم را دریافت نکرد فعلا به تعویق افتاده است.
همانطورکه قانونگذاران اتحادیه اروپا به دنبال سرعت بخشیدن به تغییر خودروهای برقی هستند، ما نگاهی به این موضوع انداختهایم که کدام کشورها در زمینه استفاده از خودروی برقی پیشرو هستند. کدام کشورهای اروپایی سریعتر از مصرف سوخت فسیلی در خودروهای خود فاصله می گیرند؟ و در نهایت کدامیک بیشترین سهم تولید برق پاک را در بین تمام خودروها دارد؟
رشد تولید خودروی برقی در اروپا
در سال 2013، تنها 52000 خودروی تمام برقی در اتحادیه اروپا وجود داشت. این رقم در ابتدا به تدریج افزایش یافت و در سال 2019 به 600 هزار خودرو رسید و از آن زمان تاکنون تعداد خودروهای تمام الکتریکی هر سال رونق گرفته تا جایی که در سال 2022 از 3 میلیون دستگاه نیز فراتر رفت.
این ارقام منعکسکننده تعداد کل خودروهای تمام الکتریکی است، نه خودروهایی که در هرسال تازه تولید شده است. نکته دیگر اینکه دادههای سال 2022 از انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) به دست آمده است.
سهم خودروهای تمام برقی از کل خودروها آمار معنادارتری است. این رقم در سال 2013، تنها 2 دستگاه در هر 10000 خودرو بود. این تعداد در سال 2019 به 24، در سال 2020 به 44 و در سال 2021 به 76 دستگاه در هر 10 هزار دستگاه خودرو افزایش یافت. در حالی که سهم آنها در حال حاضر محدود است، نرخ افزایش در دهه گذشته حاکی از رشد عظیمی در آینده نزدیک است.
حداقل یک میلیون خودروی برقی در آلمان
در سال 2022، تعداد خودروهای تمام الکتریکی در چهار کشور اروپایی از 500 هزار دستگاه فراتر رفت. آلمان با 1,089,854 دستگاه خودروی برقی در این اتحادیه در مقام اول قرار دارد و بعد از آن، انگلستان (641,801)، فرانسه (605,791) و نروژ(603,697) پس از آنها هلند (318485)، سوئد (205212) و ایتالیا (167213) قرار دارند.
ارقام یورواستات که تا سال 2021 بهروزرسانی شده، با ارقام ACEA در سال 2022 ترکیب شده است تا تصویری کامل از وضعیت خودروهای برقی در اروپا ارائه دهد.
نکته دیگر این آمارها این است که نشان میدهد کشور نروژ با سهم خود از خودروهای تمام الکتریکی در حال رقابت است.
بیشتر از اعداد و ارقام، سهم خودروی برقی در بین همه خودروهای سواری نشان میدهد که کشورهای مختلف چقدر در کنار رفتن از انرژی سوخت فسیلی موفق عمل میکنند. از سال 2021، نروژ در پیشرفت خود به سمت صفر شدن آلایندهها بهترین عملکرد را داشته است.
در آن سال در این کشور، 15.5 درصد از کل خودروها کاملاً برقی بودند این در حالیست که این نرخ در کل اتحادیه اروپا تنها 0.8 درصد بود.
هلند (2.8 درصد)، دانمارک (2.4 درصد)، سوئد (2.2 درصد) و ایسلند (2.2 درصد) نیز بیش از 2 درصد سهم خودروهای تمام الکتریکی در سال 2021 داشتند.
سهم خودروهای تمام الکتریکی در بین تمام خودروها در آلمان 1.3 درصد، در بریتانیا 1.2 درصد و در فرانسه 1 درصد بود.
قبرس، لهستان، بلغارستان و چک (همه 0.1 درصد) کمترین سهم خودروهای الکتریکی که تنها با باتری کار می کنند را در اتحادیه اروپا داشتند.
سهم خودروی برقی در سال 2022
سهم خودروی برقی در بین خودروهای تولید شده جدید، یکی دیگر از شاخصهای مهمی است که نشان میدهد کشورها چقدر به سمت آلایندگی صفر پیش میروند. در اتحادیه اروپا، در سال 2021، 8.3 درصد از تمام خودروهای تولید شده جدید کاملاً برقی بودند. این میزان در سال 2022 به 12.1 درصد افزایش یافت؛ یک افزایش 45 درصدی فقط در یک سال!
نروژ پیشتاز در تولید خودروی برقی
در سال 2022، سهم خودروی برقی تولید شده در کشور نروژ، 79 درصد کل صنعت خودروسازی این کشور بود.
پس از آن سوئد (33 درصد)، ایسلند (31 درصد)، هلند (24 درصد) و دانمارک (21 درصد) قرار دارند. این رقم در فنلاند 18 درصد بود که نشان میدهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در کنار گذاشتن انرژی سوختهای فسیلی دارند.
اینها همچنین کشورهایی بودند که بین سالهای 2021 تا 2022 سهم خودروهای تمام الکتریکی را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.
در همان سال، اسلواکی و چک (هر دو 2 درصد) کمترین سهم خودروهای تمام الکتریکی را در میان خودروهای تولید شده جدید داشتند. این نرخ در آلمان 18 درصد، در بریتانیا 17 درصد و در فرانسه 13 درصد بود.
جایگاه آلمان کجاست؟
در سال 2022، بیش از 350000 خودروی تمام برقی در آلمان ثبت شد که طبق دادههای ACEA بالاترین رقم بود. بریتانیا با 190727 دستگاه خودروی برقی، فرانسه با 162167دستگاه و نروژ با113751 دستگاه پس از آلمان قرار گرفتند. این رقم در قبرس، لتونی، بلغارستان و استونی کمتر از 1000 بود.
مقایسه خودروهای برقی
برخی از کشورهای اروپایی همچنین دارای تعداد زیادی خودروهای سواری هیبریدی برقی هستند که بیش از یک دهه به عنوان راهحلی برای حرکت به سمت انتشار صفر شناخته میشد. این خودروها، مخازن بنزین را با باتریهای الکتریکی ترکیب میکنند و بنابراین نیاز به شارژ مجدد از یک منبع برق خارجی دارند.
در سال 2021، آلمان بیش از 565000 خودروی سواری برقی هیبریدی پلاگین داشت و پس از آن انگلستان (بیش از 315000)، فرانسه (تقریباً 300000) و هلند (بیش از 140000) قرار گرفتند.
سهم خودروهای برقی پلاگین هیبریدی در بین همه خودروها در سال 2021 در نروژ بالاترین میزان بود، جایی که 5.9 درصد از کل خودروهای برقی پلاگین هیبریدی بودند.
چرا نروژ بیشترین سهم خودروی برقی را دارد؟
در اروپا، نروژ موفقترین کشور در روی آوردن به خودروهای برقی است. در واقع، این کشور نفت خیز یک آمار پرت است. چرا نروژ بیشترین سهم خودروهای برقی را دارد؟
نروژ با اعمال محدودیتهای شدید آلایندگی و اصرار که تمام خودروهای جدید فروخته شده تا سال 2025 باید بدون آلایندگی باشند، تولیدکنندگان را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده است.
به رانندگان مشوقهای مالیاتی سخاوتمندانه، از جمله معافیت خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) از مالیات ثبت نام، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات سوخت موتور، و همچنین حداقل 50 درصد کاهش در مالیات جادهها و هزینه کشتیها و پارکینگ ارائه میشود.
تقریباً یک پنجم خودروهای امسال برقی خواهند بود
انتظار میرود سهم کلی خودروهای سواری برقی فقط با باتری در سالهای منتهی به ممنوعیت خودروهای موتور احتراقی اتحادیه اروپا در سال 2035 رشد قابل توجهی داشته باشد.
این ممنوعیت برنامهریزی شده با شاخص توسعه پایدار مرتبط است که شامل کاهش انتشار دی اکسید کربن از خودروهای سواری جدید میشود.
در سطح جهانی، گزارش سالانه آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی میکند که فروش خودروهای برقی در سال جاری دوباره به رکوردی بیسابقه خواهد رسید و سهم آنها از کل بازار خودرو را به نزدیک به یک پنجم افزایش میدهد.
بیش از 10 میلیون خودروی الکتریکی در سال 2022 در سراسر جهان فروخته شد و انتظار میرود فروش این خودرو در سال جاری با رشد 35 درصدی دیگر به 14 میلیون دستگاه برسد.
این رشد انفجاری به این معنی است که سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودرو از حدود 4 درصد در سال 2020 به 14 درصد در سال 2022 افزایش یافته است و بر اساس آخرین پیشبینیهای آژانس بین المللی انرژی، قرار است امسال به 18 درصد افزایش یابد.
منبع: تجارتنیوز
دیدگاه خود را بنویسید