مسترتشخیص- گروه خودروسازی تویوتاموتور سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازارهای هدف خود شد، بنابراین تویوتا برای سومین سال متوالی مقام پرفروش ترین خودروساز جهان را برای خود حفظ کرده است. شاخص بزرگی، رشد و توسعه خودروسازان در دنیا براساس سه پارامتر تولید، فروش و برندها تعیین می شود، باتوجه به کسب مقام پرفروش ترین خودروساز جهان توسط تویوتا، می توان این خودروساز ژاپنی را به عنوان بزرگترین خودروساز دنیا معرفی کرد.
فروش جهانی بزرگترین خودروساز ژاپن در کامیون و محصولات کوچک باری قابل توجه است، برند هینو موتورز و دایهاتسو جز برندهای زیرمجموعه تویوتا هستند که یکدهم درصد افت فروش را تجربه کردند. تویوتا در سال ۲۰۲۲ در بازارهای جهانی ۸.۶ میلیون دستگاه خودرو فروخته است، این خودروساز در بازار داخل ژاپن موفق به فروش ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو شده است که این مورد افت ۹.۶ درصدی فروش کل گروه تویوتا در بازارهای جهانی را جبران کرد.
رقیب اصلی گروه خودروسازی تویوتا، گروه فولکس واگن است، این شرکت در سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازارهای هدف خود شد. این مقدار فروش را می توان پس از شیوع همه گیری کرونا در دنیا بیشترین مقدار فروش بزرگترین خودروساز اروپا عنوان کرد. هرچند که جنگ اوکراین و روسیه در زنجیره تامین فولکس واگن چالش های ایجاد کرد، اگر این مشکلات دامن بزرگترین خودروساز اروپا را نمی گرفت تویوتا مقام دوم فروش را می توانست کسب کند.
بحران تراشه در صنایع خودروسازی دنیا تمامی ندارد، در حالی که محدودیت های عدیده ناشی از کمبود تراشه ایجاد شده است، گروه خودروساز تویوتا ظرفیت تولید و طراحی منحصر به فرد این قطعه الکترونیکی را در آسیا جنوب شرقی و امریکا شمالی افزایش داده است، براساس آخرین آمار تویوتا موفق شد با ایجاد زیرساخت تولید تراشه ۵ درصد از نیاز بازار جهانی به تراشه را در سال ۲۰۲۲ تامین کند.
گفتنی است که شرکت خودروسازی تویوتا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی خود را برای تولید ۹.۷ میلیون دستگاه خودرو سواری به ۹.۲ میلیون دستگاه تغییر داد، این تغییر به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان و البته تغییر منابع انرژی در بازار اروپا ایجاد شد. گفتنی است که به تازگی مدیریت تویوتا تغییر کرده است، اخیرا آکیو تویودا نوه موسس و مدیرعامل بزرگترین خودروساز ژاپن جای خود را به کوجی ساتو مدیر برندینگ و مدیرعامل لکسوس داده است. هرچند که تویودا سکان هدایت تویوتا را رها نکرده و از این پس در مقام رییس هیات مدیره این شرکت وظایف خود را دنبال خواهد کرد، اما به نظر می رسد این تغییر مدیرعامل در راستای توسعه سبد محصول همخوانی بیشتر خودروها با نیاز مشتریان باشد.
منبع: بازار
دیدگاه خود را بنویسید