به گزارش مسترتشخیص، تنش و چالش روغن موتور در بازار تمامی ندارد، باتوجه به اهمیت بالای این روانساز در کاهش آلایندگی خودروها، درست در اوج روزهای آلوده ناگهان کمبود در بازار رخ می دهد. کمبودی که متولیان امر آن را مشکلات فنی دو واحد تولیدکننده معرفی کردند، اما فعالان بازار کمبود را اهرم فشار برای افزایش قیمت ها اعلام می کنند. در این شرایط فقط سودجویان با عرضه روغن موتورهای تقلبی در بازار، زر اندوزی کرده و چالش فراوان میان مصرف کننده و تولیدکننده حقیقی ایجاد می کنند. به تازگی محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت اعلام کرده است؛ «روند تولید روغن موتور در حال بازگشت به روال عادی است و بهزودی مشکل کمبود عرضه این محصول در سطح کشور برطرف میشود.» علیرغم اعلام این خبر از وزارت صمت، بررسی های میدانی نشان می دهد دو واحد بزرگ تولیدکننده روغن موتور طی دو ماهه گذشته عرضه محصول به بازار را به کمترین میزان رسانده و این موضوع همچنان ادامه دارد.
باتوجه به اینکه «ادتیو های» مورد نیاز این صنعت وارداتی است، تخصیص ارز مورد نیاز روانسازها برای تامین «ادتیو ها» دچار مشکل شده است
کمبود به دلیل مشکل فنی یا اهرم فشار افزایش قیمت؟
جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چالش کمبود عرضه روغن موتور در بازار گفت: «شنیده ها حاکی از آن است که وضعیت تولید روغن موتور در کشور شرایط مطلوبی دارد، اما عرضه این روانساز به بازار چالش دارد. باتوجه به اینکه «ادتیو های» مورد نیاز این صنعت وارداتی است، تخصیص ارز مورد نیاز روانسازها برای تامین «ادتیو ها» دچار مشکل شده است. این موضوع در کنار کاهش عرضه در بازار چالش جدی ایجاد کرده است.»
یشتر ادتیوهای مورد نیاز روانسازها از ترکمنستان به کشور وارد می شد، اما در حال حاضر سورس تامین ادتیو به هند و امارات متحده عربی تغییر یافته است
این فعال صنعت خودرو در پاسخ به سوال در خصوص چگونگی تامین ادتیوها، بیان کرد: «پیشتر ادتیوهای مورد نیاز روانسازها از ترکمنستان به کشور وارد می شد، اما در حال حاضر سورس تامین ادتیو به هند و امارات متحده عربی تغییر یافته است. همانطور که می دانید خودروهای وارداتی یا درحال تولید به پیشرانه به روزتر با فناوری های جدید مانند توربوشارژر مجهز شدند، این خودروها به روغن موتورهای با استاندارد اس ان نیازمند هستند، بنابراین واحدهای بزرگ روغن ساز مانند بهران و ایرانول و غیره برای دست یابی به سطح استاندارد مذکور مجبور به واردات ادتیوها هستند.»
میرآفتابی در پاسخ به سوال مبنی براینکه کاهش عرضه اهرمی برای افزایش قیمت است، اظهار داشت: «تردیدی در این مساله وجود ندارد که با کاهش عرضه افزایش قیمت ایجاد خواهد شد.»
علیرغم چالش های عدیده کمبود عرضه روغن موتور در بازار، بهران و ایرانول در تابلو بورس شرایط مطلوبی دارند. به نظر می رسد که تمرکز تولیدکنندگان از عرضه محصول به بازار مصرف به سمت بازارهای سرمایه معطوف شده است. شاید روانسازها هم با در نظر گرفتن رشد نرخ ارز، بهانه ای برای افزایش قیمت محصولاتشان می خواهند.
با پیگیری فراوان از وزارت صمت و روغن بهران به دنبال شفاف سازی مساله احتمال افزایش قیمت ها بود، اما هیچ یک از متولیان این امر حاضر به پاسخگویی نشدند.
قیمت روغن موتور بهران سوپر پیشتاز از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۲۰ هزار تومان در بازار رسیده است، این افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت روغن موتور به دلیل عدم عرضه محصول از شرکت مربوطه است
علی ادیب زاده فعال بازار روغن با اشاره به بحث کمبود روانسازها در بازار، گفت: «شرکت های تولید کننده روغن موتور مانند نفت بهران و نفت ایرانول محصول به بازار عرضه نمی کنند. به نظر می رسد که این شرکت ها در بازار غیب شده و پاسخگوی درخواست ها نیستند.»
این فعال بازار روغن موتور با اشاره به بحث افزایش قیمت روغن موتور به دلیل کمبود، توضیح داد: «قیمت روغن موتور به شدت درحال افزایش است، به طور مثال قیمت روغن موتور بهران سوپر پیشتاز از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۲۰ هزار تومان در بازار رسیده است. این افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت روغن موتور به دلیل عدم عرضه محصول از شرکت مربوطه است.»
ادیب زاده با اشاره به ایجاد خلا عرضه و افزایش تقاضا در بازار، بیان کرد: «باتوجه به اینکه کمبود روغن موتور در بازار افزایش تقاضا و خلا عرضه ایجاد کرده است، بستری مناسب برای جولان سودجویان فراهم شده است. از این رو احتمال افزایش عرضه محصولات تقلبی با برندهای معتبر داخلی نیز وجود دارد.»
منبع: بازار
دیدگاه خود را بنویسید