به گزارش مسترتشخیص، طی چند روز گذشته یکی از خودروسازان نوپای چینی اعلام کرده که به کمک یک طراح ایرانی، اقدام به تولید خودروی جدید کرده است. علاوه‌بر اینکه ایرانی بودن طراح این خودرو عجیب بود، نکته عجیب دیگر این است که خودروساز چینی، به جای تولید محصول خود در خاک چین، قصد دارد که آن‌‌ها را در خاک اتحادیه اروپا به تولید برساند. در حالی که خودروساز چینی با طراح ایرانی در نمایشگاه مونیخ جولان می‌دهد، خودروسازان ایرانی اندرخم کوچه گیر افتاده‌اند. اما مشخصات این خودرو و شرکت سازنده چیست؟

آواتار، خودروساز جدید چینی

شرکت خودروسازی آواتار، یک شرکت نوپاست که در سال 2018 با همکاری سه غول چینی یعنی هوآوی (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی چینی)، چانگان (یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین) و CATL (بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی جهان) تأسیس شد.

اولین محصول تولیدی این خودروساز، آواتار «یک‌یک» بود که در سال گذشته وارد بازار چین شد. این خودرو، یک کراس‌اوور تمام برقی است که موتور الکتریکی آن، توانایی تولید حداکثر 570 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو به وسیله باتری‌های 135 کیلووات ساعتی، توانایی طی کردن مسافتی برابر با 700 کیلومتر را دارد که واقعا شگفت‌انگیز است.

یکی دیگر از خودروهای این طراح ایرانی، آواتار «یک‌دو» است که در نمایشگاه خودروی مونیخ به نمایش عموم درآمده و احتمالاً به زودی وارد بازار چین خواهد شد. اطلاعات فنی این سدان چینی هنوز به صورت رسمی منتشر نشده؛ اما گویا قرار است دقیقاً با هماند پیشرانه کراس‌اوور قبلی وارد بازار شود. البته یک نسخه ضعیف‌تر این خودرو نیز قرار است با پیشرانه الکتریکی 313 اسب‌بخاری و گشتاور 578 نیوتن‌متری، عرضه شود.

طراح ایرانی آواتار کیست؟

نادر فقیه‌زاده یکی از مشهورترین طراحان شرکت بی‌ام‌و محسوب می‌شود که در سن 10 سالگی به کشور آلمان مهاجرت کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در شته طراحی خودرو، وارد شرکت بی‌ام‌و شد. فقیه‌زاده طراحی سه نسخه از خودروهای این شرکت را برعهده داشت که به ترتیب: نسل دو از بی‌ام‌و سری 6، داخل کابین نسل پنج از بی‌ام‌و سری 7 و قسمت بیرونی نسل 6 از بی‌ام‌و سری 7 را شامل می‌شود.

گویا فقیه‌زاده تصمیم گرفته همکاری خود را با شرکت آلمانی BMW قطع کرده و طراحی محصولات چینی آواتار را برعهده بگیرد.

چرا به استعدادهای داخلی بها داده نمی‌شود؟

درحال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین ایرادات خودروهای داخلی، به غیر از مشکلات کیفی و فنی، ایرادات مربوط به طراحی است. برای مثال، طی سال‌های گذشته، طرح‌های گرافیکی بسیاری برای محصولات ایرانی از سوی گرافیست‌ها پیشنهاد می‌شود؛ اما به دلیل نبود یک طراح کار بلد در این شرکت‌های ایرانی، اعمال چنین تغییراتی روی محصولات تقریباً غیرممکن است.

درحالی که طراح ایرانی همانند فقیه‌زاده و یا خودروساز ایرانی رضوانی (که در آمریکا مشغول تولید خودرو است)، می‌توانند چند پله صنعت خودروی کشور را به تنهایی جلو ببرند.

امید است با بهره‌گیری از جوانان توان‌مند این مرز و بوم در خودروسازی داخل کشور، مشکلات کیفی، فنی و طراحی محصولات ایرانی برطرف شده و این خودروسازان بتوانند در مقیاس جهانی با خودروسازان دیگر به رقابت بپردازند.

منبع: تجارت نیوز