به گزارش مسترتشخیص، اخیرا مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در مصاحبه با ایکوپرس از تولید موتور سه سیلندر این شرکت برای اولین بار در ایران خبر داده است.

رجبعلی مدیرعامل ایپکو به‌توسعه نسخه‌های مختلف پیشرانه سه سیلندر اشاره کرد و گفت: اولین موتور این خانواده در مرحله اصلی طراحی قرار گرفته و روی آن‌ها آزمون‌های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی انجام شده است.

مشخصات پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو

این پیشرانه با حجم 1.3 لیتری قرار است پایه موتورهایی، شامل تنفس طبیعی، توربوشارژ، توربوشارژ تزریق مستقیم (GDI) و دوگانه‌سوز باشد. طبق استناد به این گزارش، نسخه سه سیلندر توربوشارژ، قادر است حداکثر قدرتی برابر با 120 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 185 نیوتن‌متر تولید کند.

اما قوی‌ترین نسخه یعنی نسخه TGDI این پیشرانه، توانایی تولید قدرتی معادل با 205 اسب‌بخار و گشتاور 310 نیوتن‎‌متر دارد. بنابراین این پیشرانه در نسخه‌های پرقدرت‌تر، قابلیت استفاده روی خودروهای سنگین همانند کراس‌اوور جدید ایران خودرو را خواهد داشت. بنابراین ضعیف‌ترین نسخه آن معادل موتور TU3 ایران خودرو (نصب شده روی 206 تیپ 2) و قوی‌ترین نسخه آن، معادل موتور EF7 توربوشارژ خواهد بود.

این پیشرانه‌ها که از حجم پایین‌تری برخوردار هستند، توانایی استفاده برای تولید خودروهای هیبریدی را خواهند داشت و بنابراین شرکت ایران خودرو، قصد دارد در آینده استفاده از پیشرانه سه سیلندر را توسعه دهد.

نقاط قوت پیشرانه سه‌سیلندر

اولین و مهم‌ترین نقطه قوت این پیشرانه حجم پایین موتور و درنتیجه مصرف کمتر آن در مقایسه با سایر پیشرانه‌های چهارسیلندر ایران خودرو است. به‌طوری که بنابر گفته مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو، کاهش مصرف این پیشرانه سه سیلندر، حدود 40 درصد قوای محرکه هیبریدی خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز