به گزارش مسترتشخیص، اخیراً یک خودروساز از کشور تونس در یک اقدام عجیب، تصمیم به مونتاژ دو خودروی ایرانی یعنی پراید 151 از سایپا و رانا پلاس 6 دنده از شرکت ایران خودرو گرفته است.

پراید وانت 320 میلیونی یا رانا پلاس 890 میلیونی؟

پراید 151 سایپا با نام والیس 216 در تونس مونتاژ می‌شود که قیمت پایه آن 29 هزار و 900 دینار تونس است. با نرخ فعلی تبدیل این ارز به دلار آمریکا، قیمت پراید وانت در بازار تونس حدود 6 هزار و 470 دلار خواهد بود.

اگر این نرخ را در قیمت آزاد نرخ دلار در بازار ایران ضرب کنیم، قیمت فروش پراید 151 در بازار تونس 323 میلیون تومان خواهد بود که حدود 105 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و 57 میلیون تومان بالاتر از نرخ بازار ایران است.

والیس 2016

از سوی دیگر رانا پلاس 6 دنده دستی در شرکت مونتاژکار با نام والیس 719 تولید می‌شود. این سدان ایرانی در حالت پایه با قیمت 47 هزار و 140 دینار تونس و در فول‌ترین حالت ممکن (با سانروف، رینگ آلومینیومی و سنسور دنده عقب) به نرخ 54 هزار و 875 دینار به فروش می‌رسد. به دلیل شباهت بالای نسخه فول این خودرو به نسخه عرضه شده در داخل ایران، قیمت این دو محصول ملاک مقایسه خواهد بود.

با نرخ فعلی تبدیل دینار تونس به دلار آمریکا، قیمت رانا پلاس در بازار تونس به 17 هزار و 836 دلار می‌رسد. بنابراین با درنظر گرفتن نرخ دلار در بازار آزاد ایران، رانا پلاس 6 دنده دستی به قیمت 891 میلیون تومان در بازار آفریقایی به فروش می‌رسد. در نتیجه این سدان ایرانی حدود 548 میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و 341 میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار ایران در بازار آفریقا به فروش می‌رسد.

والیس 719

با قیمت‌های فوق، خریداری برای این محصولات پیدا نمی‌شود

با مقایسه قیمت پراید وانت و راناپلاس می‌توان فهمید که حداقل با نرخ فروش راناپلاس 17 هزار دلاری رانا پلاس، می‌توان انتخاب‌های دیگری در بازار جهانی داشت. فیات 500، کیا کارنزا، کیا ریو، رنو مگان، کیا سلتوس و هیوندای اکسنت از جمله خودروهایی محسوب می‌شود که در محدوده 17 هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

بنابراین رقابت راناپلاس یا والیس 719 با خودروهای فوق بسیار سخت و نفس‌گیر خواهد بود. حال باید منتظر آمار فروش این دو محصول در کشور تونس بود که ببینیم ایران خودرو در این کشور می‌تواند موفق عمل کند یا خیر.

اما بعید است رقیبی برای پراید وانت سایپا که با قیمت 6 هزار دلار عرضه می‌شود، پیدا شود. بنابراین، احتمال دارد که فروش خوبی نصیب این خودروی از رده خارج سایپا شود.

سفر رئیسی به آفریقا می‌تواند باعث تقویت خودروسازی شود؟

ابراهیم رئیسی در جریان سفر روز گذشته خود به قاره آفریقا، عازم سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه شد. این سفر که هدف رئیس جمهور از آن، تقویت روابط با کشورها و همکاری‌های سیاسی و تجاری بود، می‌تواند محرک بسیار خوبی برای راه‌اندازی خطوط تولید خودرو در کشورهای آفریقایی شود.

اما باید درنظر داشت که اولین شرط راه اندازی خطوط تولید گسترده و تولید خودرو در این کشورها، وجود تقاضا برای محصولات تولیدی است. بنابراین باید روی سطح ایمنی و تکنولوژی خودروهای صادراتی کار شود تا بازار این کشورها از دست نرود.

منبع: تجارت نیوز