به گزارش مسترتشخیص، قیمت خودرو از ابتدای شروع کار بازار در سال جاری، در ادامه روند 1401 جهش قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. بررسیها نشان میدهد که نیمه نخست فروردین قیمتها تحت تاثیر نوسانات ارزی رشد داشتند. اما نیمه دوم این ماه، افزایش قیمت خودروهای کارخانهای عاملی برای گرانی معرفی شد.
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که تنها خبر افزایش نرخ خودروهای کارخانهای و همچنین تاخیر در اعلام قیمتهای جدید بازار را متشنج کرد و بازار مجدداً با رشد قیمتی مواجه شد.
حال دو سناریو پیش روی بازار خودروست. نخستین سناریو مربوط به کاهش قیمتها همزمان با افزایش عرضه خودروهایی که در سامانه یکپارچه به فروش رسیده و سناریوی دوم مربوط به تداوم روند صعود قیمتها در بازار است.
قانونگذار بازار خودرو چه کسی است؟
اکنون این مساله مطرح میشود که کدام سناریو در انتظار بازار خودروست؟
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در مواجهه با پیشبینی روند و قیمت خودرو باید به دو مولفه مختلف توجه کرد. قانونگذار بازار شرایط اقتصادی کشور است. اما صحبتهایی که در رابطه با کاهش قیمتها میشود عامل جزئی است و زمانی موثر خواهد بود که دو مساله افزایش نرخ دلار و همچنین تورم 40 تا 50 درصدی کنترل شوند.
او در ادامه توضیح داد: فارغ از این دو پارامتر، زمانی افزایش عرضه در قیمتها تاثیرگذار خواهد بود که قیمتگذاری دستوری خودرو به روال منطقی بازگردد. چراکه با وجود افزایش قیمت خودروهای کارخانهای، همچنان اختلاف قیمت خودروها بین بازار و کارخانه فاحش است. شکاف قیمتی بازار و کارخانه نشاندهنده اشتباه بودن شیوه قیمتگذاری است.
عرضه خودرو از در پشتی کارخانهها
صدرایی افزود: باید شیوه قیمتگذاری منصفانه باشد. برای مثال، خودروساز میتواند خودرویی را که پیش از این 350 میلیون تومان قیمت داشت را با توجه به همه هزینههای تولید به 650 میلیون تومان برساند. در این بین، عرضه محصولات خود را طی 20 روز الی یک ماه به صورت مستقیم انجام دهد و طی سال عرضه خودرو را به روشهای مختلف، مانند بورس کالا یا سامانه یکپارچه انجام ندهد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با اجراکردن این طرح، پس از برگزاری چند دوره پیشفروش به صورت خودکار آن خودروی یک میلیارد تومانی در بازار شکسته و فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه کم میشود.
وی افزود: در این شرایط است که برای خودروساز صرفه میکند تا خودرو را به صورت مستقیم به بازار عرضه کند. در غیر این صورت، مانند وضعیت این روزها، خودروسازان محصولات را به صورت غیرمستقیم و از در پشتی کارخانهها به بازار عرضه میکنند.
صدرایی یادآور شد: مسئولان به صورت دائم وعده افزایش تولید میدهند، درحالی که مساله تنها تولید نیست. مساله اصلی مربوط به عرضه خودرو است. عرضه نیز زمانی میتواند تاثیرگذار باشد که با قیمت منصفانه و کارشناسیشده همراه شود. در این صورت هم تقاضای واقعی در بازار نمایان میشود و هم عرضه واقعی.
صدرایی افزود: باید شیوه قیمتگذاری منصفانه باشد. برای مثال، خودروساز میتواند خودرویی را که پیش از این 350 میلیون تومان قیمت داشت را با توجه به همه هزینههای تولید به 650 میلیون تومان برساند. در این بین، عرضه محصولات خود را طی 20 روز الی یک ماه به صورت مستقیم انجام دهد و طی سال عرضه خودرو را به روشهای مختلف، مانند بورس کالا یا سامانه یکپارچه انجام ندهد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با اجراکردن این طرح، پس از برگزاری چند دوره پیشفروش به صورت خودکار آن خودروی یک میلیارد تومانی در بازار شکسته و فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه کم میشود.
وی افزود: در این شرایط است که برای خودروساز صرفه میکند تا خودرو را به صورت مستقیم به بازار عرضه کند. در غیر این صورت، مانند وضعیت این روزها، خودروسازان محصولات را به صورت غیرمستقیم و از در پشتی کارخانهها به بازار عرضه میکنند.
صدرایی یادآور شد: مسئولان به صورت دائم وعده افزایش تولید میدهند، درحالی که مساله تنها تولید نیست. مساله اصلی مربوط به عرضه خودرو است. عرضه نیز زمانی میتواند تاثیرگذار باشد که با قیمت منصفانه و کارشناسیشده همراه شود. در این صورت هم تقاضای واقعی در بازار نمایان میشود و هم عرضه واقعی.
منبع: تجارتنیوز
دیدگاه خود را بنویسید