در خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون که وزن زیادی به شاسی وارد می کننند، یک شاسی مجزا که مستحکم است، وجود دارد. شاسی اسکلت بندی فلزی محکمی دارد که کاملا از اتاق جداست، مجموعه اتاق و سایر مجموعه ها روی شاسی نصب شده اند.
شاسی انعطاف پذیری مناسبی دارد تا بتواند در برابر تنش های پیچشی که در اثر عبور چرخ ها از روی همواره های جاده یا در اثر عوامل دیگر ایجاد می شود، از خود مقاومت مطلوبی نشان دهد. استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین از جمله بزرگترین مزیت شاسی های جدا می باشد. تعویض راحت قطعات و کاهش هزینه ها نیز مزیت محسوب می شوند. استفاده از شاسی مجزا معایبی دارد از جمله افزایش وزن خودرو و کاهش قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادفات است.
شاسى مستقل اين شاسى از دو تکه آهن ناودانى بلند تشکيل شده است که به صورت موازى از جنس فولاد سخت ولى سبک، ساخته شده است و به وسيله دو رام در دو سر آن به يکديگر متصل مى شود. شاسى معمولا در قسمت عقب کمى بالاتر آمده و دليل آن ايجاد فضاى بيشتر براى ديفرانسيل و فنرهاست. قسمت جلو کمى باريک تر ساخته مى شود كه در فرمان پذيرى بيشتر موثر است.
در طراحى شاسى سرخود از ورق هاى نازک فلزى استفاده مى كنند كه آن ها را به روش شكل دادن (پروفيل) و همچنين تكيه گاه محورهاى جلو و عقب توليد مى كنند. البته قسمتهايى از شاسى مانند کف و محوطه موتور كه بيشترين نيرو و فشار بر آن ها اعمال مى شود بايد از ورق هايى ساخته شوند كه ضخامت بيش ترى دارند. ضخحامت ورق ها معمولا دو تا سه ميلى مترى است و به گونه اى جوشکارى مى شوند كه از استحکام خوبى برخوردار شوند. خودروهاى سوارى در مقايسه با خودروهاى سنگين نيروى كمى را تحمل مى كنند و روى شاسى آن ها بار استاتيکى كمترى وارد مى شود.
مزايا : در هزینه ها و زمان به دليل يک جا و مستقل بودن ساخت شاسى و اتاق صرفه جويى مى شود و چون تعويض قطعات به علت خراب شدن به وسيله پيچ و مهره است زمان و مخارج كمترى دارد. معايب : به علت سنگين بودن خودرو نیروی محركه آن براى شتاب گرفتن كمتر است. طراحى ايمنى خودرو به علت سنگين بودن قطعات دشوار است و در هنگام تصادف احتمال اين كه سرنشينان دچار حادثه شوند زياد است.