در نخست باید بگوییم که این روش از صافکاری را توسط افراد عادی توصیه نمیکنیم و اگر قرار است از این روش استفاده شود باید توسط استادکاران صافکاری انجام شود. و درست یا غلط بودن این روش را بر عهده اساتید صافکاری میگذاریم تا در این مورد نظر بدهند.
همانطور که از نام این روش معلوم است صافکاری خودرو با استفاده از آب جوش انجام می شود.در صافکاری با آب جوش ابتدا به وسیله آبی که به نقطه جوش رسیده است محل آسیب دیده را گرم می کنند. این نوع گرم کردن به دلیل پخش مناسب و مستقیم نبودن حرارت هیچ آسیبی به رنگ بدنه خودرو وارد نمی کند.
بعد از گرم کردن موضعی بدنه خودرو با استفاده از ابزار خاص مانند کشنده های بادی و یا حتی با استفاده از مشتی و قالب تنه محل مورد نظر را صافکاری می کنند.
شرایط استفاده از صافکاری با آب جوش شرایط استفاده از صافکاری با آب جوش را می توان به سه شرط اصلی تقسیم بندی کنیم:
1) جنس بدنه خودرو
2) محل تو رفتگی
3) میزان آسیب وارد شده
جنس بدنه خودرو یکی از مهم ترین شرط ها برای استفاده از صافکاری با آب جوش جنس بدنه میباشد. بدنه خودرو ها اکثرا از جنس فلز و آلیاژ های فلزی می باشد. البته امروزه برای سپر های خودرو از فایبر گلاس و پلاستیک استفاده می شود. زمانی می توانیم از صافکاری با آب جوش استفاده کنیم که تو رفتگی بر روی قسمتی از بدنه باشد که نه خیلی سست باشد نه خیلی محکم.
در خودرو های امروزی از فایبر گلاس، پلاستیک، آلومنیوم و انواع آلیاژ های فلزی استفاده می شود. بهترین جنس برای صافکاری با اب جوش قسمت های فایبر گلاس و پلاستیکی می باشد. زیرا ساختار مولکولی آن به شکلی است که با گرما می توان به راحتی آن را به حالت اولیه خود برگرداند. بعد از قسمت های فایبر گلاسی، قسمت هایی که از جنس آلیاژ های فلزی هستند مناسب ترین بخش هستند. زیرا آلیاژ های فلزی به نحوی ساخته شده اند که علاوه بر استحکام، قابلیت چکش خواری و فرم دهی بالایی دارند. قسمت های آلومنیومی نا مناسب ترین بخش بدنه خودرو در روش صافکاری با آب جوش می باشد.