به گزارش مسترتشخیص، تا قبل از سال 97 به دلیل آزاد بودن واردات خودرو به کشور و حفظ نسبی ارزش ریال در کشور قدرت خرید محصولات مونتاژی در بازار ایران در حد نسبتاً مطلوبی قرار داشت، اما از زمان خروج آمریکا از برجام و خروج برند‌های کره‌ای، به ویژه هیوندای و حتی برخی برندهای چینی نظیر لیفان از بازار ایران این شرکت با مشکلات متعددی ازجمله قراردادهای ناتمام مواجه شد، اما بزرگ‌ترین اقبالی که با کرمان موتور یار ماند، ادامه همکاری برند جک با این شزکت بود.

تازه‌واردهای کرمان موتور ناکام ماندند

پس از تداوم حضور جک در ایران و ادامه همکاری این برند چینی با کرمان موتور، سبد محصولات جک توسط کرمان موتور افزایش یافت، اما محصولات جدید به هیچ وجه نتوانستند محبوبیت محصولاتی نظیر جک S5 یا j5 را در بازار به دست بیاورند که اصلی‌ترین دلیل آن‌ را می‌توان طراحی نه چندان زیبای این محصولات دانست.

برخی کارشناسان و طراحان خودرو معتقدند که جک برای تغییر پوسته طراحی خود نتوانستند موفق عمل کند و به جای بهبود طراحی دچار ضعف در طراحی شد.

قیمت محصولات کرمان موتور در دو سال اخیر همانند دیگر خودروها بیشترین میزان افزایش قیمت را تجربه کردند، اما اوج تنش‌ها بر سر موضوع قیمت از اردیبهشت امسال شروع شد، زمانی که متقاضیان دور دوم سامانه یکپارچه می‌خواستند از بین خودروهای مونتاژی با توجه به قیمت، خودروی مد نظر خود را انتخاب کنند، در ابتدا قرار بود تا خودروهای مونتاژی با قیمت های مصوب جلسه 566 شورای رقابت مورخ 16 اردیبهشت 1402 به متقاضیان عرضه شود.

اما مونتاژکاران به هیچ‌وجه زیر بار این قیمت‌ها نرفتند و قیمت‌های مد نظر خود را به عنوان مرجع رسمی برای خرید خودرو اعلام کردند، این اختلاف قیمت باعث سردرگمی متقاضیان شده بود. سرانجام در جلسه 584 شورای رقابت مورخ 17 تیر 1402 فهرست قیمت‌های جدید اعلام شد که در این فهرست تقریباً تمام خودروها به جز چند خودرو شامل افزایش قیمت شدند.

اما این هم پایان کار نبود چرا که دیشب ابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه اعلام کرد که قیمت‌های اعلام شده توسط شورای رقابت هیچ اعتباری ندارند و هرگونه  افزایش قیمت خودروهای مونتاژی امری غیرقانونی است، اما هنوز هم نمی‌توان با قطعیت در مورد تایید این قیمت‌ها نظر داد و باید منتظر تایید فرمان رئیس جمهور در جلسه فردای شورای رقابت بود. در صورت تصویب این فرمان در شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی به قیمت‌های جلسه 566 باز می‌گردد.

اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد محصولات کرمان موتور

فهرست قیمت‌های کرمان موتور  امروز 26 تیر 1402 بدین شرح است:

جکj4، ارزان‌ترین سدان مونتاژی بازار ایران با قیمت مصوب جلسه 584 شورای رقابت در نمایندگی‌های کرمان موتور 765 میلیون و 890 هزار تومان اعلام شده است، این در حالی است که این سدان به اصطلاح اقتصادی در بازار آزاد با اختلاف قیمت چهار میلیون و 110 هزار تومانی 770 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

جکs3، ارزان‌ترین کراس‌اوور کرمان موتور، امروز در بازار آزاد 179 میلیون و 550 هزار تومان گران‌تر از قیمت کارخانه و با قیمت نهایی یک میلیارد و 90 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت درب کارخانه این محصول  مطابق با مصوبه 17 تیر شورای رقابت 910 میلیون و 450 هزار تومان است.

جکs5، مدل 1402 مطابق با مصوبه 17 تیر شورای رقابت یک میلیارد و 264 میلیون و 890 هزار تومان اعلام شده است، این خودرو در بازار آزاد با اختلاف قیمت 235 میلیون و 110 هزار تومانی یک میلیارد و 500 میلیون تومان معامله می‌شود.

 کی ام سیJ7، لوکس‌ترین سدان کرمان‌موتور مطابق با آخرین قیمت اعلامی شورای رقابت یک میلیارد و 281 میلیون و 880 هزار تومان ارزش دارد، در حالی  که همین خودرو در بازار آزاد 328 میلیون و 120 هزار تومان گران‌تر یعنی با قیمت نهایی یک میلیارد و 610 میلیون تومان عرضه می‌شود.

کی ام سیK7، کراس‌اوور فول سایز کرمان موتور در درب کارخانه مطابق با قیمت‌های جدید یک میلیارد و 602 میلیون و 590 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، اما همین خودرو در بازار آزاد 297 میلیون و 410 هزار تومان گران‌تر از درب کارخانه با قیمت رند یک میلیارد و 900 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کی ام سیT8، بر خلاف جریان تمام محصولات کرمان موتور روند نزولی را در پیش گرفته است، این محصول در نمایندگی‌های کرمان موتور یک میلیارد و 650 میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالی که این محصول در بازار آزاد یک میلیارد و 450 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. به روایت دیگر این خودرو در بازار آزاد 200 میلیون تومان ارازن‌تر از درب کارخانه به فروش می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز