به گزارش تجارتنیوز، علی یکه فلاح، عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان در حال حاضر به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالیکه این حجم از مطالبات، میتواند هر صنعتی را زمینگیر کند.
وی تاکید کرد: قطعه سازان بارها اعلام کردهاند که توان تولید قطعاتی با کیفیت بالاتر و پیشرفتهتر را دارند و در صورت درخواست و سفارش خودروسازان قادر به تولید این نوع قطعات هستند. اما این امر به گردش مالی نیازمند است. چراکه قطعهسازان بر اساس کیفیت مواد اولیه و سرمایه در گردشی که در اختیار دارند میتوانند قطعه تولید کنند.
یکه فلاح ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح سیاستها به منظور توسعه صنعت قطعهسازی افزود: اگر خواهان رونق صنعت قطعهسازی هستیم، خودروساز باید کاملاً از قطعهسازی خارج شود و تلاشش را روی تولید خودرو بگذارد؛ این حجم از مطالبات، میتواند هر صنعتی را زمینگیر کند.
مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعهسازی چیست؟
وی در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد، مشکل اصلی صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور موضوع تأمین منابع مالی و ارزی است. اگر این مشکل در صنعت وجود نداشت، تولید خودرو در سال به ۲ میلیون دستگاه نیز میرسید.
یکه فلاح همچنین آثار سو تورم بر صنعت قطعهسازی را بسیار بیشتر از صنعت خودروسازی دانست و یادآور شد: قطعه سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری میکنند، این در حالی است که خودروسازان مطالبات خود را به موقع پرداخت نمیکند. قطعه سازان مجبورند که با دریافت مطالباتشان از خودروسازان که در ماههای گذشته فروخته شده است، مواد اولیه را با مبلغ بالاتری مجدداً خریداری کنند.
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن گفت: طی سالهای گذشته تحریمهای سنگینی که علیه ایران اعمال شد و برخی سوءمدیریتها صنعت خودرو را به این وضع کشانده است، اما همچنان میتوان به این صنعت امیدوار بود. اگر دولت از مدیریت دستوری بازارها و صنایع دست بردارد و اجازه دهد صنایع به صورت آزاد و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند، صنایع قطعهسازی و خودروسازی کشور با سرعت بالایی شروع به رشد میکنند و حتی میزان صادرات قطعه سازان و خودروسازان افزایش خواهد داشت.
منبع: مهر
دیدگاه خود را بنویسید