به گزارش مسترتشخیص، برند تسلا پس از کاهش 70 درصدی سهام خود در سال گذشته، مجددا در اوایل سال 2023 در حال قدرت گرفتن است. اما این پیشرفت برای تصویر این کمپانی سازنده خودروهای برقی در سراسر جهان که محبوبیت آن به دلیل آشوب ایلان ماسک در شبکه اجتماعی توییتر در حال کاهش است، صدق نمی‌کند.

بر اساس داده‌های نظرسنجی Morning Consult در حال حاضر تنها 13 درصد از بزرگسالان آمریکا به تسلا دیدگاه خوبی دارند که نسبت به محبوبیت 28 درصدی آن در سال گذشته تقریبا به نصف کاهش یافته است. البته این نکته که اظهارنظرهای نامنظم توییتری ماسک و ناامیدی برخی از سرمایه‌گذاران تسلا از اینکه او بیش از حد روی این شبکه اجتماعی متمرکز شده است، قابل توجه است.

به نقل از مجله فوربس، در طول یک سال گذشته، ماسک از دیدگاه‌های سیاسی حزبی حمایت کرده است، رویه‌ای که معمولاً مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ از آن اجتناب می‌کنند. او در طول انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر ایالات متحده به وضوح مردم را به رای دادن به جمهوری‌خواهان تشویق می‌کرد.

ماسک در طول مدت حضورش در توییتر، علاوه بر برکناری هزاران کارمند و از دست دادن تبلیغ‌کنندگان اصلی، دستورالعمل‌هایی را که با هدف جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌ها و همه‌گیری کرونا در نظر گرفته شده بودند، آسان‌تر کرد و از بازگشت چهره‌های عمومی جنجالی، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و افراد و حساب‌های کاربری که به دلایل مختلف تعلیق شده بودند استقبال کرد.

این امر باعث شد برخی از دارندگان تسلا در توییتر اعلام کنند که قصد دارند خودروهای خود را بفروشند و مشتریان احتمالی نیز خریدهای خود را لغو می‌کنند.

سردبیر سابق مجله لس‌آنجلس تایمز در مقاله‌ای نوشت: «به دلیل افشای دیدگاه‌های سیاسی ایلان ماسک که از همه آنها نفرت دارم، نگران هستم که داشتن یک خودرو تسلا یک سوگیری سیاسی و به عنوان نمادی از همراهی با جناح راست به حساب بیاید. ماسک توییتر را به یک زمین بازی بدون نظارت برای نئونازی‌ها و دیگر نفرت‌پراکنان و توطئه‌باوران تبدیل کرده است».

از سال 2021 به طور کلی محبوبیت ایلان ماسک در میان بزرگسالان آمریکایی روند نزولی پیدا کرده است و از 22 واحد به 16 واحد در سال 2022 و اکنون به 9 واحد در ماه اول سال 2023 کاهش یافته است. سهام تسلا از ابتدای 2023 تا به امروز 14 درصد افزایش پیدا کرده و به 123.56 دلار رسیده است.

نارضایتی خریداران قبلی از کاهش قیمت تسلا

در حالی که هیچ نشانه‌ای در ایالات متحده مبنی بر اعتراض دارندگان خودروهای تسلا در فروشگاه‌های این کمپانی به کاهش قیمت‌های آن، وجود ندارد، درست مانند کاری که خریداران چینی انجام دادند، اما تعداد قابل توجهی از مشتریانی که اکثرا به تازگی خرید کرده‌اند، از این اتفاق ناراضی هستند.

علاوه بر این تعدادی از خریداران به حذف برخی از آپشن‌های خودرو از جمله حسگرهای فراصوت در حالی که خودرو را به قیمت بالایی خریداری کرده‌اند، معترض هستند.

چرا قیمت تسلا کاهش یافت؟

کاهش قیمت‌های تسلا به دلیل ترکیبی از رقابت با سایر کمپانی‌های سازنده خودروهای برقی، کاهش چالش‌های زنجیره تامین و بهبود صرفه‌جویی در مقیاس انجام شد. همچنین، تسلا ساخت خودروهای مدل Y را با استفاده از ریخته‌گری‌های غول‌پیکر که هر کدام جایگزین 70 قطعه جداگانه می‌شوند، ساده‌سازی کرده و سرعت بخشیده است.

اما احتمالاً تأثیرگذارترین دلیل برای کاهش قیمت‌ها در حال حاضر، تناسب با سقف قیمت‌ها برای دریافت مشوق‌های مالیاتی در قانون کاهش تورم است.

سقف قیمتی برای مدل 3 تسلا و مدل Y با 5 صندلی 55 هزار دلار و برای مدل Y با 7 صندلی 80 هزار دلار است.

کاهش قیمت برای خریداران جدید و محیط زیست خبر خوبی است زیرا وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر به معنای آلودگی کمتر است. اما برای خریداران اخیر که اکنون وسایل نقلیه آنها تا 20٪ یا 13 هزار دلار کمتر از آنچه پرداخت کرده‌اند به فروش می‌رسد، این مساله چالش‌برانگیز است.

به نظر نمی‌رسد امروز قیمت سهام تسلا که در 12 ماه گذشته 65 درصد کاهش داشته اما نسبت به سال قبل 11.4 درصد افزایش یافته است، واکنش مثبتی نشان دهد. سهام تسلا امروز با انتشار اخباری مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی درآمد، ۲.۶ درصد کاهش یافته است.

منبع: تجارت‌نیوز