به گزارش مسترتشخیص، از زمانی که عباسعلیآبادی سکان وزارت صمت را برعهده گرفت، وعدههای بسیاری از او در زمینه بهبود وضعیت بازار خودرو همانند مقام پیشین این وزارتخانه یعنی رضا فاطمیامین شنیده میشود.
فاطمیامین پس از عملی نکردن وعده واردات 100 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1401، سرانجام در خرداد ماه سال جاری با استیضاح نمایندگان مجلس کنار گذاشته شد و علیآبادی این مقام را با وعده واردات 300 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری برعهده گرفت.
دیری نگذشت که شخص علیآبادی از امکانپذیر نبودن اجرای این طرح آگاه شد و اینبار، وعده واردات 60 هزار دستگاه خودرو را بیان کرد که البته با وجود اینکه کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی است، این وعده هم عملی نخواهد شد.
خودرو نخرید، ارزان میشود!
وزیر صمت و سایر مسئولان دولت پس از اینکه توانستند بازار خودرو را حدود 10 ماه به وسیله خبر درمانی واردات خودرو ثابت نگه دارند، با نزدیک شدن به بازار شب عید، افزایش نسبی تقاضا و مشخص شدن وعدههای توخالیشان احساس خطر کردند و بار دیگر ارزان شدنقیمت خودرو در بازار را به مردم قول دادند.
وزیر صمت یک ماه پیش در تاریخ 3 دی 1402 اعلام کرد: تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی کمک بسیار خوبی برای تعادل قیمت خواهد کرد و میتواند بازار را به شدت مدیریت کند. اما این بار جواب بازار چه بود؟
جدول فوق به وضوح نشان میدهد که علیرغم تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی، قیمت خودرو علاوهبر اینکه اعتنایی به خبر فوق نداشت، بلکه در اغلب موارد از حدود 9 درصد الی 24 درصد افزایش را تجربه کرده است.
در بازار خودروهای داخلی، پژو 206 تیپ 3 پاناروما یکی از بیشترین افزایش قیمتها را داشت و توانست با رشد 14 درصدی به اندازه 75 میلیون تومان گران شده و به نرخ 610 میلیون تومان برسد. دیگر خودروهای بازار هم حدود 9 درصد تا 11 درصد رشد قیمت را تجربه کردند.
میزان رشد قیمت در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی به مراتب بیشتر به نظر میرسد، اما به دلیل اینکه داده خودروهای وارداتی چندان کامل نیست، تنها وضعیت خودروهای مونتاژی بررسی میشود. میزان افزایش قیمت در بازار مونتاژیها چشمگیرتر از داخلیهای بازار است.
جک S5 نیوفیس یکی از محبوبترین خودروهای مونتاژی بازار به شمار میرود که رکورد افزایش قیمت در بازار مونتاژیها را نصیب خود کرد. این کراساوور چینی با رشد 24 درصد یا 326 میلیون تومانی از تاریخ 3 دی تا 3 بهمن، به قیمت باورنکردنی یک میلیارد و 660 میلیون تومان برسد.
در مقام دوم دیگنیتی پرستیژ قرار میگیرد که هرچند مبلغ رشد آن بالاتر است، اما از لحاظ درصدی در رده پایینتری قرار میگیرد. کراساوور مونتاژی بهمن موتور 370 میلیون تومان یا به اصطلاح دیگر 19 درصد گران شد و به کانال دو میلیارد و 300 میلیون تومان رسید.
وعده خودروهای برقی به کجا رسید؟
در کنار این وعدهها، وزیر صمت قول برقیسازی صنعت خودرو و تقویت زیرساخت مورد نیاز این نوع خودروها را بیان کرد که فعلاً آمار دقیقی از تعداد جایگاههای شارژ سریع افتتاح شده در دسترس نیست؛ اما با توجه به وضعیت واردات خودرو به نظر نمیرسد که تعداد جایگاههای شارژ سریع افتتاح شده چندان قابل قبول باشد.
با وجود اینکه از تصویب آییننامه واردات خودروهای نو و کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی تا یک درصد، 10 روز میگذرد انتظار میرفت که حداقل واردات خودروهای برقی تسهیل پیدا کند، اما فعلاً خبری نیست و طبق آخرین آمار موجود، تعداد خودروهای وارد شده به کشور حتی به 10 هزار دستگاه هم نمیرسد.
حال آنکه کمبود برق و ناترازی موجود در بخش مصرف انرژی کشور، یکی دیگر از مشکلات اساسی ورود این نوع خودروها به کشور بوده و معلوم نیست که با این همه قول و وعدههای عملی نشده دولتمردان، وزارت انرژی چگونه میخواهد از عهده تأمین برق مورد نیاز این خودروها برآید؟
منبع: تجارت نیوز
دیدگاه خود را بنویسید