به گزارش مسترتشخیص، روابط عمومی گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در هشت‌ماهه سال جاری را 3488 دستگاه به ارزش 69 میلیون و 615 هزار دلار اعلام کرد. در هشت‌ماهه سال گذشته نیز 185 دستگاه خودریو سواری به ارزش پنج میلیون و 310 هزار دلار وارد کشور شده بود.

بنا به استناد به این آمار، در مجموع 20 ماه گذشته، تنها 3673دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است. این آمار با داده‌هایی که مسئولان دولتی طی چند ماه اخیر به آن تأکید دارند، متفاوت است و این سوال را مطرح می‌کند که هدف از ارائه آمار و ارقام اشتباه در مورد واردات خودرو چیست؟

تفاوت آماری 1500 دستگاهی در واردات خودرو

مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، مرداد ماه سال جاری در گفتگو با فارس اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 5000 دستگاه خودرو وارد بندرها و گمرک‌های کشور شده است.

همانطور که اشاره شد طبق آمار چهار ماه گذشته یا مرداد ماه، تا کنون باید حداقل 5000 دستگاه خودرو وارد گمرک‌های کشور می‌شد. به‌رغم اینکه طی همین چهار ماه نیز پیوسته اخبار مربوط به گشایش در واردات خودرو مخابره می‌شد؛ اما می‌توان دید که آمار ارائه‌شده حدود 1500 دستگاه بالاتر از اطلاعاتی است که سازمان گمرک کشور اعلام کرده است.

از سوی دیگر، طبق تعهدات وزارت صمت، قرار بود در سال گذشته 100 هزار دستگاه و امسال نیز 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. هرچند با رسیدن به میانه‌های سال جاری، دولت‌مردان از عدم امکان واردات 300 هزار دستگاه تا پایان سال مطلع شدند و در نتیجه، این آمار را به 60 هزار دستگاه تقلیل دادند، اما با توجه به تعداد خودرویی که وارد کشور شده، به نظر نمی‌رسد که حتی واردات 60 هزار دستگاه در 1223 روز پیش رو امکان‌پذیر باشد.

در صورتی که از ابتدای ماه جاری، واردات حداقل 14 هزار دستگاه به صورت ماهانه ثبت شود، باز هم به سختی می‌توان به وعده واردات 60 هزار خودرو تا پایان سال دست یافت.

آیین‌نامه واردات خودرو فراموش شد؟

نکته مهم دیگری که از آمار گمرک به دست می‌آید، ارزش دلاری خودروهای وارداتی است. گمرک ایران در سال گذشته پذیرای 185 دستگاه خودروی سواری بوده که ارزش دلاری آن پنج میلیون و 310 هزار دلار است. بنابراین میانگین قیمتی این خودروها در محدوده 28 هزار و 700 دلار قرار می‌گیرد و حدود 6000 دلار بالاتر از سقف قیمتی 20 هزار یورو (22 هزار دلار) بوده که در آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده بود. حال آیا این روند به معنای دور زدن یا در صورت خوش‌بینانه فراموشی آیین‌نامه واردات خودروست؟

از سوی دیگر، ارزش خودروهای واردشده در سال جاری نیز 69 میلیون و 615 هزار دلار برآورد شده که به صورت میانگین، نزدیک به سقف قیمتی اعلام‌شده است. بنابراین باید گفت به‌رغم ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20 هزار یورو، خودروهای گران‌تر در برخی موارد وارد کشور می‌شوند.

در پایان نیز باید این سوال را طرح کرد که هدف مسئولان دولتی از ارائه آمارهای نادرست چیست؟ آیا سعی دارند با بالا بردن آمار خودروهای واردشده صحت وعده خود را تصدیق کنند، یا اینکه از رشد قیمت‌ها هراس دارند و در تلاشند با چنین آماری، وضعیت نابسامان بازار خودرو را مناسب و قابل قبول جلوه دهند؟

منبع: تجارت نیوز