مسترتشخیص- وقتی صحبت از نگهداری خودرو میشود، اهمیتی ندارد که در حال حاضر دمای هوا ۴۰ درجه سانتیگراد است و خورشید رویش به ما است، یا در چله زمستان قرار داریم و با باد و برف و بوران سر و کله میزنیم. نگهداری از خودرو در هر فصل و هر آب و هوایی باید به صورت مرتب و منظم انجام شود، این کار هم ارزش خودرو به عنوان دارایی و سرمایهتان را حفظ میکند و هم باعث میشود تا در طول زمان هزینه کمتری به جیبتان تحمیل شود.
همان طور که محافظت از خودرو در زمستان در برابر سرما و برف و یخبندان، نیازمند ابزارها و روشهایی مثل زنجیر چرخ و ضدیخ است، در تابستان نیز با به کارگیری روشهایی میتوان از خودرو در مقابل گرما و آفتاب نگهداری و محافظت کرد.
۱- پارک در سایه
در روزهای گرم تابستان، خورشید به صورت مستقیم به زمین میتابد و موجب میشود تا دمای هوا در شهری مثل تهران به ۴۰ درجه و بالاتر و در شهرهای جنوبی کشور به حدود ۵۰ درجه برسد. به دلیل کمبود پارکینگ و فضای پارک سرپوشیده، بیشتر رانندگان مجبور میشوند تا ماشینشان را زیر آفتاب پارک کنند و ماندن خودرو زیر آفتاب و گرما در بلندمدت میتواند به آن آسیب بزند. بنابراین اگر به پارکینگ سرپوشیده دسترسی دارید، بهتر است خودرویتان را در آن مکان پارک کنید و یا در کوچه و خیابان دنبال فضای پارک سایهدار باشید. همچنین میتوانید در پارکینگ روباز شخصیتان یک سایهبان نصب کنید تا خودرویتان زیر تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرد.
۲- شستن خودرو
تابستان در شهرها و مناطق ایران فقط شامل آفتاب و گرما نمیشود. گرد و غبار هم معضلی است که چند سالی مهمان شهرهای کشور به خصوص مناطق غربی شده است. شستن منظم ماشین گرد و غبار و آلودگیها را از روی بدنه پاک میکند و باعث میشود تا خودرویتان سالمتر بماند و دیرتر فرسوده شود.
۳- استفاده از آفتاب گیر
یکی از وسایلی که میتواند در تابستان هم برای راحتی و رفاه سرنشینان استفاده شود و هم از تابش مستقیم آفتاب را بگیرد، آفتابگیر است. آفتابگیر صفحهای است یکدست یا با سوراخهای ریز که پشت شیشه جلو و پنجرههای خودرو قابل نصب است و جلوی تابش مستقیم آفتاب به کابین را میگیرد تا هم سرنشینان راحت باشند و هم آسیبی به کابین خودرو وارد نشود.
۴- نصب شیشه دودی
شیشه دودی یکی از آپشنهای خودروهای جدید است که حتی در ماشینهای مدل پایین هم وجود دارد و امکان نصب روی شیشه عقب و پنجرههای جانبی ردیف دوم خودروهای قدیمی را هم دارد. این نوع شیشهها ۹۹.۹ درصد اشعه ماورای بنفش (UV) را برگشت میدهند و با این آپشن دیگر نیازی به استفاده از آفتابگیر نیست. البته شیشههای دودی باید به شکلی باشد که سرنشینان قابل دیدن باشند، در غیر اینصورت پلیس خودرو را جریمه خواهد کرد.
۵- بررسی سیستم خنک کننده
حالا نوبت به قلب خودرو، یعنی موتور میرسد. سیستم خنککننده بخشی از پیشرانه است که از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری میکند. مایع خنککننده حداکثر هر ۲ سال یا ۲۴ ماه یک بار باید به طور کامل تخلیه و مایع جدید در سیستم ریخته شود. مکانیکها توصیه میکنند که مایع خنککننده ترکیبی از نصف آب و نصف ضدیخ باشد. برای انجام این کار، بعد از خنک شدن کامل موتور، درپوش رادیاتور را برمیدارید و مایع را درون آن میریزید. علاوه بر این، نگاهی هم به شلنگها و تسمه خودرو بیندازید که بخشی از سیستم خنککننده هستند. اگر شلنگها سوراخ و تسمهها پوسیده باشد، رادیاتور خیلی زود داغ میشود و جوش میآورد.
۶- چک کردن کولر
یکی از امکانات خودرویی که در سه ماهه تابستان و همین طور روزهای گرم خرداد به کار رانندگان و سرنشینان میآید، کولر خودرو است. برای استفاده از آن فقط کافی است روی صندلی بنشینید و یک دکمه را بزنید تا هنگام رانندگی در گرمای ۴۰ درجه، احساس خنکی کنید. البته برای اینکه کولر خودرویتان درست کار کند، باید به طور منظم توسط مکانیک سرویس شود تا در صورت لزوم گاز کولر شارژ شده و یا فیلتر هوای AC تعویض شود.
۷- بررسی فیلترها
حالا که سیستم خنککننده را چک کردهاید، بهتر است نگاهی به دیگر اجزای خودرو هم بیندازید. عملکرد موتور به سالم و تمیز بودن فیلترهای خودرو، مثل فیلتر هوا، فیلتر روغن، PCV و… بستگی دارد. به همین خاطر توصیه میشود با توجه به نوع رانندگی و مکان رفت و آمدتان، فیلترها را هر از چند گاهی تعویض کنید. در شهرها و مناطقی که گرد و غبار و آلودگی زیاد است، فیلترها را باید زودتر تعویض کرد. در فصلهای زمستان و بهار هم گرد و غبار بیشتری جذب فیلترها میشود. بنابراین بهتر است قبل از شروع روزهای گرم، فیلترها را تعویض کنید.
۸- تنظیم تایرها
هوای گرم روی سطح لاستیک خودرو تاثیر میگذارد و ساختار تایرها را ضعیف میکند. توصیه میشود هر ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰ روز یک بار، باد لاستیکها را تنظیم کنید و این کار را بهتر است وقتی تایرها خنک شدهاند، انجام دهید. اگر باد لاستیکها بیش از حد باشد، گرمای بیشتری در تایرها تولید میشود و علاوه بر آسیب به خود لاستیک، روی فرمانپذیری ماشین هم اثر میگذارد. علاوه بر این، لاستیک زاپاس و آچار چرخ را هم چک کنید.
۹- نگهداری از ترمزها
سیستم ترمز یکی از حیاتیترین و ضروریترین بخشها و اجزای خودرو است. حرارت و گرمای بیش از حد باعث میشود تا لنت زودتر تمام شود و ترمزها زودتر فرسوده شوند. در صورتی در زمان ترمزگیری صدای غیرعادی شنیدید و زمان ترمزگیری طولانیتر از حد معمول شد، سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.
۱۰- چک کردن باتری
باتری بخش مهمی از سیستم خودرو را تشکیل میدهد. طبق تحقیقات و بررسیهای کارشناسان گرمای هوا میتواند موجب شود تا عمر باتری ۳۳ درصد کاهش پیدا کند. همچنین دمای بالا، سرعت خوردگی را افزایش میدهد. همیشه سیمها و اتصالات را چک و خوردگیها را بزدایید. علاوه بر این به صورت ماهانه سطح آب باتری را چک کنید.
۱۱- بررسی برف پاکن
مایع شیشهشوی را هر از چند گاهی تخلیه و از نو پر کنید و همچنین بررسی برف پاکن لازم و ضروری است و در صورت مشاهده هر گونه خوردگی و خرابی، بهتر است که تعویض شود. برف پاکن برای رانندگی در گرد و غبار و بادهای شدید تابستانی به کارتان میآید.
۱۲- رسیدگی به چراغ ها
هر چند در فصل تابستان روزها طولانیتر است و مدت زمان بیشتری را میتوان بدون روشن کردن چراغ رانندگی کرد، اما بهتر است که لامپهای سوخته و معیوب تعویض شود. همچنین ممکن است به دلیل تابش مستقیم آفتاب قاب چراغها مات یا زرد شود. بنابراین حواستان باشد تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهید.
۱۳- بررسی روغن موتور
روغن موتور به عنوان یک روانکار نقش مهمی در کارکرد درست موتور خودرو دارد. در ماههای گرم سال، دمای پیشرانه بالا میرود و روغن موتور خاصیت خود را سریعتر از دست میدهد. بنابراین حواستان باشد که در فواصل زمانی معین روغن را تعویض کنید.
منبع: خودرو 45
دیدگاه خود را بنویسید