به گزارش مسترتشخیص، تعرفه های جدید واردات خودرو به امضای وزیر صمت و وزیر اقتصاد رسید و قرار است تا در دور جدید واردات، سود بازرگانی علیالحساب بین شش تا ۳۱ درصد محاسبه شود. بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفه ها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه میشود.
در جدولهای زیر تعرفه واردات خودرو در دو گروه خودرویی کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص گردیده است. در جدول های زیر از عبارت “فوب” (FOB) استفاده شده که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدا بدون محاسبه هزینههای باربری، عوارض داخلی کشور مبدا، بیمه داخلی و سود واسطههاست.
خودروهای وارداتی با چه قیمتی به دست مردم میرسند؟
کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینههای حملونقل، تعرفه، سود بازرگانی و… قیمت خودروها پایین نخواهد بود.
در این زمینه، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش میرسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و 20 هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینههای حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار 40 هزار تومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمیرسد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودروهای تولید داخل قطرهچکانی باشد، با قیمتی باورنکردنی به فروش میرسند. برای مثال، خودرویی مانند دیگنیتی که 930 میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حال تصور کنید که خودروهای وارداتی که بازار مدتهاست منتظر آنهاست و متقاضی زیادی برای آنها وجود دارد با چه قیمتی در بورس کالا عرضه میشود؟
جعفری افزود: با روشی که وزارت صمت برای عرضه خودروها در واردات خودرو پیش گرفته است، خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان میرسد. در بحث فروش خودروهای تولید داخل، سود به جیب خودروسازان میرود. اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، سود به جیب دولت میرود. در نتیجه انتظار میرود که خودروهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست مشتریها برسد.
منبع: تجارتنیوز
دیدگاه خود را بنویسید