به گزارش مسترتشخیص، پس از تاسیس برند فونیکس که برند لوکس صنایع خودروسازی مدیران محسوب میشود، این برند از خودروی آریزو 6 پرو رونمایی کرد. این خودرو نسبت به نسخه معمولی خود از امکانات و آپشنهای بیشتری بهره میبرد. نسخه معمولی این خودرو به نوعی فیسلیفت و نسخه بهبود یافته آریزو 5 بود. تفاوتهای جزئی این این محصول با آریزو 5 باعث شد تا اتفاقی که در بازار رخ داد با برنامهریزی بازاریابان و استراتژیستهای مدیران خودرو تفاوت داشته باشد.
آریزو 6 پرو به هدف خود رسید
مدیران خودرو سعی داشت تا این خودرو به عنوان محصولی مستقل در بازار شناخته شود، اما در ابتدا این اتفاق نیفتاد و صرفا برخی از افراد که به آپشنهای بیشتر تمایل داشتند به سراغ این خودرو میرفتند.
بعد از تاسیس فونیکس و ایجاد تغییراتی بزرگتر و آشکارتر نسبت به گذشته روی این محصول، آریزو 6 پرو با برند فونیکس به معنای واقعی کلمه به یک سدان لوکس چینی تبدیل شد و عنوان لوکسترین سدان چینی بازار ایران را تا به این لحظه هنوز در اختیار خود دارد.
با جهش نرخ دلار و ایجاد چالشهای متعدد در بازار خودروی ایران، خودروسازان خصوصی و مونتاژکاران نیز درگیر مشکلات خاص خود شدند. بزرگترین چالشی که مدیران خودرو با آن مواجه شد بالا رفتن تقاضا بر ای دریافت خودرو از این شرکت توسط متقاضیان بود.
این روند تا جایی ادامه یافت که تمام محصولات مونتاژکاران وارد سامانه یکپارچه شدند. خودروسازان خصوصی پس از مواجه شدن با حجم بالای تقاضا با معضل دیگری به نام قیمتگذاری دستوری شورای رقابت مواجه شدند، این قیمتگذاری در میزان سود دریافتی این شرکتها تاثیر مستقیم داشت، در نتیجه تمام مونتاژکاران طی نامههای متعدد درخواست افزایش قیمت تمام محصولات خود را به شورایرقابت اعلام کردند.
قیمتگذاری سینوسی آریزو 6 پرو
سرانجام این درخواستها در تاریخ 16 اردیبهشت 1402 در جلسه شماره 566 شورای رقابت برای محصول آریزو 6 پرو افزایش قیمت این خودرو تا سقف یک میلیارد و 24 میلیون و 375 هزار و 790 تومان بود، اما خودروسازران خصوصی و به ویژه مدیران خودرو این قیمتها را برای محصولات خود نپذیرفتند. این چالش و عدم تفاهم بین شورای رقابت و مونتاژکاران باعث شد تا در دور دوم فروش سامانه یکپارچه متقاضیان خودروهای مونتاژی که عمده آنها خواهان محصولان مدیران خودرو بودند در بلاتکلیفی بمانند.
سر انجام در جلسه 584 شورای رقابت در 16 تیر 1402 قیمتهای جدید تصویب شدند و فهرست قیمتهای محصولات مونتاژکاران در 17 تیر 1402 اعلام شد.
در این فهرست قیمتی، آریزو 6 پرو یک میلیارد و 99 میلیون و 481 هزار و 388 تومان قیمتگذاری شد.
چند روز بعد مدیران خودرو طی اطلاعیهای قیمت نهایی محصولات خود را به علاوه 13 تا 16 درصد هزینه بیمه و مالیات را اعلام کرد. سرانجام قیمت نهایی خودروی آریزو 6 پرو برای برندگان سامانه یکپارچه به یک میلیارد و 430 میلیون و 800 هزار تومان رسید.
این قیمت برای حدود 10روز ثابت بود و متقاضیان تقریباً محاسبات خود را بر اساس همین قیمت انجام داده بودند و آماده پرداخت بودند تا اینکه دیروز 25 تیر 1402 ابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه، اعلام کرد که قیمتهای شورای رقابت اعتباری ندارند و هرگونه افزایش قیمتی غیرقانونی است.
اگر خودروسازان و مونتاژکاران مقاومتی را از خود نشان ندهند، تمام محصولات مونتاژی این شرکتها از جمله آریزو 6 پرو باید با قیمتهای مصوب جلسه 566، 16 اردیبهشت شورایرقابت به متقاضیان تحویل داده شوند، با توجه به فهرست قیمتهای مصوب قدیم؛ آریزو 6 پرو باید با قیمت یک میلیارد و 24 میلیون و 375 هزار تومان به علاوه 13 تا 16 درصد هزینه بیمه و مالیات به بازار عرضه شود.
نکته حائز اهمیت این است که بعد از اعلام قیمتهای جدید شورایرقابت قیمتهای بازار آزاد به شدت ریزش داشتند تا جایی که آریزو 6 پرو امروز 26 تیر 1402 در بازار آزاد 10 میلیون تومان ارزانتر از قیمت کارخانه و با قیمت یک میلیارد و 42 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
منبع: تجارت نیوز
دیدگاه خود را بنویسید