به گزارش مسترتشخیص، واردات خودرو پس از گذشت حدود شش سال کلید خورد. اجرای آیین‌نامه واردات با پستی‌ و بلندی‌های زیادی همراه بود و درنهایت با ورود 22 دستگاه خودرو آغاز شد. اکنون که گفته می‌شود محموله‌های خودروهای وارداتی یکی پس از دیگری در راه ایران هستند، به نظر می‌رسد برخی نهادهای دولتی و غیردولتی در پی کسب سود و سهم‌خواهی از جریان واردات خودرو هستند.

در همین زمینه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در گفتگو با تسنیم گفت:  تقاضای ما از دولت این است که تعدادی از خودروهای وارداتی را که در حال ورود به کشور هستند در قالب تاکسی در اختیار شهرداری تهران قرار دهد.

او توضیح داد: تبدیل شدن تعدادی از خودروهای وارداتی به تاکسی، موضوعی است که از طریق شورا مطرح شده است تا شهردار نیز این موضوع را پیگیری کند و سهمی از واردات خودرو به تاکسی‌های شهر تهران اختصاص داده شود.

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا از سهم واردات خودرو، بخشی به‌عنوان تاکسی‌های شهری تخصیص داده شده است یا خیر؟

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت: چنین چیزی در وزارت صمت مطرح نشده است.

او ادامه داد: برای تخصیص بخشی از سهم واردات خودرو به تاکسی‌های شهری ابتدا باید سهمیه‌ای برای آن در نظر گرفت و خودرویی متناسب حمل و نقل عمومی وارد کشور کرد.

سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: با آیین‌نامه فعلی واردات خودرو نمی‌توان خودروهای تاکسی و متناسب حمل و نقل عمومی وارد کرد. واردات چنین خودروهایی الزاماتی دارد که باید به وزارت صمت ابلاغ شود تا به مرحله اجرا برسد.

ورود نهادها به واردات خودرو

با توجه به صحبت‌های قالیباف و تشکری‌هاشمی به نظر می‌رسد در نوبت بعدی واردات خودرو و نگارش مجدد آیین‌نامه واردات، سایر نهادهای کشور نیز اقدام به واردات خودرو کنند.

چندی پیش نیز رئیس بنیاد شهید در حاشیه جلسه دولت گفت: خوشبختانه مقرر شد از محل واردات خودرو برای جانبازان 70 درصد نیز خودرو پیش‌بینی شود. حکم ماده 45 قانون جامع ایثارگران از محل تسهیلات برای خرید خودروی داخلی هم برای جانباز آزاده که مشمول آن هستند تسهیلاتی پیش‌بینی می‌شود.

باید اشاره کرد که تازه دو نهاد بودند که اعلام کردند قصد واردات خودرو مختص به نهاد خود را دارند و ممکن است سایر نهادها پس از آزادسازی کامل چنین اقدامی انجام دهند.

البته پیش از این نیز اخباری در رابطه با ورود خودروهای خارجی توسط برخی از نهادها به کشور شنیده می‌شد که ممکن است با آزادسازی کامل خودرو، این نهادها نیز دست به‌کار شوند.

بهمن سال گذشته بود که آگهی‌هایی از فروش خودروهای تویوتا هایلوکس در مدل‌های 2021 و 2022 در سایت‌های خرید و فروش خودرو، آن‌هم با تعداد زیاد مشاهده می‌شد. فروشندگان این خودروها مدعی بودند که تا سقف 50 دستگاه می‌توانند تویوتا بفروشند و هیچ مشکل قانونی ندارد. اما آن‌ها در پاسخ به سوال شیوه واردات این خودروها سکوت می‌کردند.

کارشناسان در این رابطه می‌گفتند که یک سری خودروهای تویوتا هایلوکس تنها به شرط استفاده نهاد‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی وارد کشور و آماده فروش شده‌اند. واردات این خودروها قانونی بود و مشکلی نداشت.

منبع: تجارت‌نیوز