قیمتگذاری جنجالی تیگو ۸ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را بر آن داشت که فروش آن را متوقف کند. چرا مدیرانخودرو چنین قیمتی را اعلام کرد؟
به گزارش مستر تشخیص، در هفته جاری شرکت خودروسازی مدیرانخودرو با برگزاری مراسمی از خودرو تیگو ۸ رونمایی کرد. قیمت این خودرو در مراسم ۲۵ دی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شد که واکنشهای زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.
بعد از مراسم رونمایی، فروش این خودرو آغاز و گفته میشود در روز اول فروش ۸۰ دستگاه تیگو۸ خریداری شد.
اما انتقادات به قیمتگذاری خودرو ادامه داشت تا جایی که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان فروش تیگو ۸ را تا زمان بررسی و اعلام نظر در مورد قیمت تعیین شده، ممنوع اعلام کرد.
قیمتگذاری «کاذب» مدیران خودرو
عماد جعفری، کارشناس خودرو در این مورد به تجارتنیوز گفت: قرار بود قیمت این خودرو، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان باشد. زمانی که صحبت از چنین قیمتی بود نرخ دلار نزولی شد و قاعدتا نباید قیمتی حتی بالاتر را اعلام میکردند، زیرا بحث تورم دلاری در کار نبود.
او افزود: این تصمیم بر اساس احتمالات و قیمت کاذب گرفته شد. در این نوع قیمتگذاری خودروها قیمتی دارند که حاشیه سودی در بازار نمیماند. یعنی اختلاف قیمتی بازار با کارخانه بسیار کم است. البته در این شیوه قیمتگذاری بسیار مثبتی است که مشتری کمترین دغدغه برای خرید و فروش خودروها را دارند.
این کارشناس در ادامه گفت: در برخی از شرکتهای خودروسازی نمایندگان ۱۰۰ میلیون تومان برای ثبتنام از مشتری میگیرند. احتمال این وجود دارد که مدیرانخودرو برای جلوگیری از چنین رانتی این اقدام را انجام داده است.
جعفری توضیح داد: اینکه بر یک خودروی خارجی آرم شرکت داخلی گذاشته میشود و قیمت عرضه آن خودرو سه برابر قیمت منطقه باشد، نادرست است. اگر قیمت خودروها و عرضه مناسب بود این شرکت به مشکل نمیخورد.
نامه سازمان حمایت در تغییر قیمتها تاثیر دارد؟
این کارشناس خوردو گفت: احتمال کمی وجود دارد که با نامه سازمان حمایت از مصرفکنندگان تغییری ایجاد شود.
با آمارهای اعلام شده از تعداد خرید خودروهای تیگو ۸ در روز اول فروش به نظر میرسد مدیرانخودرو مشتریان خاص خود را دارد و در فروش این خودرو با مشکلی مواجه نشده است. در نتیجه احتمال این وجود دارد که مدیرانخودرو تغییری در شیوه قیمتگذاری خود ایجاد نکند.
دیدگاه خود را بنویسید