هفته گذشته قرار بود آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی خودروسازان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد. اما اکنون خبر می‌رسد شورای رقابت با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مبنی بر آزادسازی قیمت برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز موافقت کرده است.

به گزارش مستر تشخیص، آن‌طور که یکی از اعضای شورای رقابت گفته این شورا در آخرین جلسه هفته گذشته خود با پیشنهاد ایدرو برای آزادسازی قیمت برخی محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز (کم تیراژها) به‌طور مشروط موافقت کرده است.

بعد از اینکه علیرضا رزم‌حسینی سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دست گرفت، در اولین اقدام خودرویی خود مسوولیت مسائل حوزه این صنعت را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل کرد.

مدیران ارشد ایدرو در هفته آخر آذر در جلسه‌ای که با اعضای شورای رقابت داشتند، پیشنهاد کردند که با استناد به اینکه کرمان موتور، گروه بهمن، مدیران‌خودرو، خودروهایی همکلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنند، برخی محصولات این دو شرکت از شمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند.

آن‌طور که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پیش‌تر گفته بود، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری است. البته همان‌طور که بیان شد اعضای شورای رقابت به‌صورت مشروط با آزادسازی قیمت برخی محصولات دو خودروساز بزرگ کشور موافقت کرده‌اند.

به‌طوری‌که خودروهایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌شوند.

همچنین خودروهایی که حداقل ۱۰ درصد از آنها صادر می‌شوند نیز از شمول قیمت‌گذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی قابلیت قیمت‌گذاری و عرضه در بازار داخلی خواهند داشت. اما شاید اصلی‌ترین شرط شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو مربوط به تولید خودروهایی است که رقیبی در بازار داشته باشند. به عبارت دیگر محصولی امکان خروج از لیست قیمت‌گذاری این شورا را پیدا می‌کند که در بازار رقیبی برای آن وجود داشته باشد.